Arbetsgivare uppskattar att vården tar kontakt

Eksjö vårdcentral jobbar strukturerat med att kontakta arbetsgivare som har medarbetare som blivit sjukskrivna.

Arbetsgivare uppskattar att vården tar kontakt
Ewa Maria Nelander, rehabsamordnare på Eksjö vårdcentral.
Ewa Maria Nelander, rehabsamordnare på Eksjö vårdcentral.

Det bästa sättet för sjukskrivna att komma tillbaka till arbete är att så tidigt som möjligt boka in ett möte där arbetsgivaren, vården och den sjukskrivne medarbetaren får prata ihop sig. Det konstaterar Ewa Maria Nelander, rehabsamordnare på Eksjö vårdcentral som sedan ungefär ett år tillbaka jobbar strukturerat med att kontakta arbetsgivare som har medarbetare som blivit sjukskrivna. Hon berättar att många arbetsgivare uppskattar att vårdcentralen tar denna kontakt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Det är bra att få samsyn kring problematiken och diskutera lösningar. Kanske kan man ändra på arbetstiderna eller hitta nya arbetsuppgifter som gör att patienten snabbare kan komma tillbaka i arbete.

Även om sjukskrivningen fortsätter, så är trepartsmötena viktiga för att skapa en gemensam plan för vad som händer framöver.

– Det finns många fördelar med att involvera arbetsgivare tidigt, framför allt för att skapa förståelse för att de också måste ha en aktiv roll i rehabiliteringen.

Hur tidigt man kan ta kontakt och börja diskutera lösningar beror förstås på orsaken till sjukskrivningen och sker därför alltid i samråd med den sjukskrivne. Handlar det om smärtproblematik kanske man kan ta kontakt direkt, medan det kan vara svårare för en person som har en utmattningsdepression.

Ett viktigt stöd i Ewa Maria Nelanders arbete är landstingets processledningsgrupp som bidrar med metodstöd, som checklistor, blanketter och rutiner kring hur och när kontakter ska ske. Dessutom är de ett värdefullt bollplank.

– Från början var det väldigt ovant att ta den första kontakten med arbetsgivare, framför allt kände jag en osäkerhet inför vilka krav jag kan ställa på arbetsgivare, vilka skyldigheter har de? Med processledningen i ryggen kan jag bli mer trygg i kontakten med arbetsgivaren, förklarar Ewa Maria Nelander.

Lär om regeringens satsning på stöd till sjukskrivna här.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan