Ingen kö vid Ögonkliniken i Lycksele

Tidigare var köerna till Ögonkliniken i Lycksele långa. I vissa fall kunde väntetiden vara två år. Nu är köerna ett minne blott. En ny arbetsordning där läkare och sköterskor arbetar i team löste problemen.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Administrationen har minskat, patienterna är nöjda och jobbet är roligare, trots att vi hanterar många fler patienter, berättar Åsa Nygårdh, överläkare.

Startskottet för förändringen kom när kliniken blev intraprenad 2009. Tidigare hade de fått löften om mer resurser för att lösa köerna, men nu insåg de att de var tvungna att lösa problemet med befintlig personal. Idag är de tolv personer som jobbar på mottagningen. De hanterar 6 000 läkarbesök, 1500 sjuksköterskebesök och 600 operationer per år, varav 450 är kataraktoperationer (grå starr).

Arbetsförändringen började i liten skala. En läkare och en sköterska testade och utvecklade en teambaserad modell för mottagningen, och effektiviseringsmöjligheterna blev snabbt synliga. Idag används Lyckselemodellen för hela ögonkliniken.

– Det tog ungefär två år för oss att komma i fas. Idag har vi inga köer och har fått mer tid över till de som behöver mer hjälp.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan