Studiebesök en guldgruva för kvalitetsutveckling

Studiebesök en guldgruva för kvalitetsutveckling

GoranModinKVALITETSVÅRD 2015: Fler borde utnyttja möjligheten att gå på studiebesök i andra verksamheter. Det ger både erfarenhetsutbyte och bygger stolthet.Det anser Göran Modin, nybliven affärsområdeschef för Praktikertjänsts primärvård och rehabilitering. Han talade på premiären av konferensen Kvalitetsvård som genomfördes igår, 15 september. Hans erfarenhet är, att när personalen får möjlighet att själva visa upp sin verksamhet, så skapar det stolthet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Vi är inte jätteduktiga på att jobba med att skapa stolthet inom hälso- och sjukvården. Men vi har mycket kunskap som vi kan lyfta fram.

Några exempel som Göran Modin tagit med från sina studiebesök är Ikeas introduktionsfilosofi ”Från kaj till kassa” där varje ny medarbetare får veta hur hela varuhuset hänger ihop. Han tycker också att Försvarsmaktens övningsfokus är värt att ta efter.

– Det övas för lite i vården idag, i stället sker övningen i skarpt läge.

”Men vi är ju så speciella!”
Göran Modin har arbetat med studiebesök i flera av de verksamheter han lett. En invändning brukar vara: ”Men vi är ju så speciella!” Så lät det till exempel när han föreslog att några av undersköterskorna på Södersjukhuset skulle få besöka Clarion hotell i Stockholm i syfte att lära sig av hotellets erkänt goda kundbemötande.

En till kassa, tack
En av sakerna som kom fram när några undersköterskor från ortopeden gick på studiebesök i hotellets reception var att hotellreceptionen öppnade en kassa till när det kom många gäster samtidigt.

– Det är lustigt att man var tvungen att besöka Clarion för att upptäcka det. Studiebesök kan göra att extrema självklarheter kommer upp till ytan.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan