Coronakrisen ger skjuts åt digital vård

Coronaviruset Coronakrisen har inneburit ett rejält språng för den digitala vården. Nu flyttar allt fler regioner och privata vårdgivare ut verksamhet på nätet som ett komplement till besök på vårdcentralen.

Coronakrisen ger skjuts åt digital vård

– Vi skulle ha infört vårdplattformen Praktikertjänst24 ändå i vår, tanken var i slutet av april. Nu fick vi ett mejl med rådet att tidigarelägga införandet den 13 mars, och var igång efter snabbutbildning en vecka senare, berättar Carl Astner, verksamhetschef vid Västervårdens Husläkarmottagning i Stockholm.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Västervården har 11 100 listade patienter, och just i samband med covid-19 har den digitala mottagningen blivit en stor tillgång.

Patienter som redan varit sjuka i covid-19 tre veckor och behöver förlängd sjukskrivning är en grupp som lätt kan höra av sig och få sitt ärende löst.

Andra covid-19-patienter som börjat känna av andningsproblem är en grupp som snabbt kan prioriteras i plattformen. När en sådan patient dyker upp är möjligheten att koppla upp sig till ett videomöte ofta ett användbart första steg, berättar Carl Astner.

– Då kan vi titta och lyssna på patienten och göra bedömningen om den behöver komma in så att vi får göra en fysisk undersökning. Det har vi hittills gjort i en separat del av byggnaden här, där vi har släppt in en patient i taget. Från och med denna vecka har vi gått över till tält utanför våra lokaler, så att inga patienter med infektionssymptom behöver gå in i byggnaderna.

Med vårdplattformen underlättas triage. Den som mest behöver en kontakt kan snabbt prioriteras. Ytterligare en fördel är effektivare vårdmöten, framhåller Carl Astner.

– Vi märker att vi hinner med fler möten när vi arbetar med digitala vårdmöten, det finns en enorm potential här för att effektivisera vården.

Ett hinder för att detta ska fungera fullt ut är ersättningssystemen, åtminstone som de fungerar i region Stockholm, fortsätter han.

– Visserligen ändras de här systemen hela tiden, men idag är de uppbyggda så att du får delar av ersättningen från regionen beräknat på antal fysiska besök på vårdcentralen. Det blir ett onödigt hinder för att använda digital teknik när den är effektiv. Jag skulle önska att all ersättning var baserad på antalet listade patienter, då får vi ersättning så länge vi håller dem så nöjda att de stannar kvar hos oss, och vi kan mer fritt använda den sorts vård som passar bäst i varje situation utan att det kostar oss pengar.

Allt det där, liksom hur stelbent man tidigare har uppmuntrats att jobba då telefontillgänglighet har prioriterats före digital tillgänglighet från regionen, är dock en fråga för framtiden, för den dag då allt har blivit mer eller mindre normalt igen. (Att vitesbelägga den som prioriterar digital vård i stället för telefontillgänglighet, som Kvalitetsvård tidigare skrivit om, har dock Region Stockholm upphört med under coronakrisen.)

I dagsläget är begränsning av risk för smittspridning överordnat för de flesta av alla de vårdcentraler som nu flyttar ut delar av verksamheten på nätet.

För den personal som ändå möter covid-19-patienterna i tälten kämpar Västervården som alla andra med bristen på skyddsmateriel. Man gör sina egna visir av 3D-printade bågar och laminatplast och när vi talas vid gläds Carl Astner åt att det just har kommit en leverans av FFP2-andningsskydd.

– Vi är flera vårdcentraler här som ska dela på den, men det kommer att räcka några dagar i alla fall.

Fakta:

Praktikertjänst24 är en av flera vårdplattformar som erbjuder patienten möjlighet att ta kontakt dygnet runt via ett chattrum. Login sker via mobilt bank-ID. Patienten besvarar ett antal inledande frågor som ligger till grund för ett första triage. Vårdpersonal återkommer till patienten och kan i nästa skede koppla upp ett videomöte eller bestämma tid för ett fysiskt möte.

Praktikertjänst har använt plattformen sedan 2018 och idag har 70 procent av vårdgivarens patienter tillgång till det.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan