”Det största ögonblicket under vår Worldish-resa”

Utmärkelse Språkverktyget Helen gör det möjligt att kommunicera över språkgränserna. För sitt arbete med att bryta språkbarriärer har skaparna bakom verktyget nu belönats med Sveapriset för bästa innovation inom eHälsa.

”Det största ögonblicket under vår Worldish-resa”
Worldish vann SveaPriset 2023 för kommunikationsverktyget Helen. Foto: Natalie Greppi

Det var i samband med Kvalitetsmässan förra veckan som Sveapriset till bästa innovation inom eHälsa delades ut. Av de fem finalisterna var det Worldish som tog hem förstapriset.

Abhishek Jacob, vd och medgrundare i företaget, hur reagerade du när de ropade upp er som vinnare?

– Det var en total överraskning och chock, särskilt med tanke på de andra nominerade till priset. Vi visste att det skulle bli en tuff match och när vinnaren tillkännagavs på den stora scenen var det en stor chock och ett av de största ögonblicken hittills under vår Worldish-resa.

Sveapriset belönar den bästa innovationsidén inom eHälsa. Berätta, vad har ni gjort?

– På Worldish har vi utvecklat en digital kommunikations- och arbetsassistent som heter Helen. Den kan vårdgivare och patienter använda för att kommunicera med varandra på ett standardiserat, medicinskt korrekt och kulturellt anpassat sätt.

– I vanliga vårdsituationer kan Helen användas av personalen för att förklara komplicerad medicinsk information för patienter med hjälp av standardiserad och förenklad text, ljud, bilder och animationer. På så sätt löser vi kommunikationsbarriärer inom vården och hjälper personalen att kommunicera med patienterna före, under och efter besöket på sjukhuset.

På vilket sätt kan ert kommunikationsverktyg bidra till en bättre vård?

– När vårdpersonal använder Helen ökar den gemensamma förståelsen mellan personal och patienter. Patienter kan använda Helen för att bli bättre involverade i vårdprocessen och hämta information från sjukvården före och efter besöket, på sina egna telefoner. Vi ser också att patientåterbesök minskar och patienter stannar kortare tid på sjukhuset när Helen används. Detta resulterar i minskad kommunikationstid för personalen med varje patient.

– Helens kommunikationsstöd finns på över 60 språk och detta förbättrar patientsäkerheten och tillgängligheten i samband med olika kommunikationsbarriärer som språkbarriärer och kognitiva funktionsnedsättningar bland patienter.

Varför heter det Helen?

– Helen är uppkallad efter Helen Keller, en amerikansk författare, aktivist och filantrop. Hon var både döv och blind, men oberoende av barriärerna kommunicerade hon till världen genom litteratur, politik och socialt arbete. Vi vill att Helen ska kunna hjälpa patienter att kommunicera över sina kommunikationsbarriärer. Detta är vår inspiration till vår produkt.

Vad betyder det för er att få den här utmärkelsen?

– Detta är ett enormt erkännande till Worldish-teamet, till produkten och framför allt till de kunder som tror på produkten och som har arbetat med vår innovation för att förbättra kvaliteten inom vården för patienterna. Detta är ett stort erkännande till alla fantastiska sjukvårdsarbetare som dagligen jobbar med vår innovation för en bättre sjukvård.

Vad händer nu, hur jobbar ni vidare med Helen framöver?

– Vi arbetar kontinuerligt utifrån kundfeedback för att förbättra användningsområdena för Helen. Snart kommer vi att utforska möjligheterna inom AI och föra in delar av AI i Helen för att göra produkten ännu smartare och för att ytterligare kunna stödja vårdpersonal i kommunikationen med patienter.

Juryns motivering:

”Genom att bryta kommunikations- och språkbarriärer inom hälso- och sjukvården med hjälp av kommunikationsverktyget Helen har man ökat patientsäkerheten, vårdkvaliteten och bidragit till en mer jämlik hälso- och sjukvård.

Kommunikationsverktyget Helen har inte bara gjort medicinsk information tydlig och begriplig på patientens egna språk, utan också säkerställt att standardiserade vårdprocesser följs noggrant, vilket i sin tur har höjt kvaliteten inom vården. Bedömningar blir mer effektiva, minskar onödiga besök på sjukhuset och patienter blir mer delaktiga i sin hälsa.”

Hämtar fler artiklar
Till startsidan