Hurmårdu.nu – prisad tjänst för unga

Hurmårdu.nu – prisad tjänst för unga

”Hurmårdu.nu” är en kontakttjänst för unga som behöver någon att tala med. Den har utvecklat av Landstinget i Värmland i samarbete med målgruppen: ungdomar. Nu har den fått utmärkelsen Quality Innovation Award 2018 och kommer att presenteras tillsammans med bidrag från hela världen i Beijing i början av 2019.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsvård.se premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

 

– Väldigt roligt, säger enhetschefen för Första linjen unga i Karlstadsområdet, Christina Sand.

Just att man har utvecklat tjänsten ihop med målgruppen är en framgångsfaktor understryker hon.

– Och det gör oss stolta, att vi har kunnat ta tillvara de här ungdomarnas egna idéer och verkligen gjort något av dem. Alltför ofta i offentlig sektor tar vi emot bra idéer, men har inte resurser att verkligen göra något av dem.

Med ungdomar i fokusgrupp utvecklade man hur kommunikationen vid den första kontakten med Första linjen skulle gå till.

– Det blev tydligt att ungdomarna ville ha en webbtjänst – för ungdomar idag talar inte gärna i telefon. Det är inte en app utan en tjänst på webben som du kan nå via dator eller smartphone och där ingenting sparas.

Den som tar kontakt via webbtjänsten kan välja att klicka på olika emojis för att beskriva hur hen mår, och även skriva meddelanden i chatfältet. Tjänsten är öppen dygnet runt.

– Vi går in ett par gånger om dagen och ser vad som har kommit in. Vi kan också se hur dags meddelandet lämnades. Ofta har kontakten tagits under kvällen eller tidig natt. Den som tar kontakt ger också sitt önskemål om hur vi ska svara – telefon eller sms. Alla väljer sms.

Inför det första fysiska mötet printas innehållet från chatten ut, med emojis.

– De är ett väldigt bra stöd vid det första samtalet. Att utifrån bilderna beskriva hur man mår, berättar Christina Sand.

Målgruppen för Första Linjen unga är barn och ungdom mellan sex och 20 år. I de allra flesta fall kommer den unga till mottagningen ihop med en förälder. De som tar kontakt via webbtjänsten är till 60 procent flickor eller unga kvinnor.

 

– Men andelen killar, runt 40 procent, är högre med den här kontaktvägen än bland de som söker på annat sätt.

Det är lätt att ta den första kontakten. Hur går det då sen, hoppar många av inför ett besök?

– Vi har haft en del avhopp, det har ofta varit under perioder när vi har haft långa väntetider, och då är det förhoppningsvis så att den som sökte har hunnit hitta en annan lösning. För det mesta är väntetiderna någonstans upp mot tre veckor, vilket är rätt okej för de flesta. Man behöver lite tid till planering, föräldrar behöver kanske ordna ledigt från arbetet till exempel. Men visst skulle vi önska att vi kunde erbjuda alla en tid när de själva ville ha den.

 

Att ha en förälder med är det bästa för de flesta, då det är viktigt att kunna ta vara på det nätverk den unga har. Men när det finns särskilda skäl till det kan den sökande komma ensam.

Idag vet man inom Första Linjen unga att tjänsten hittar den målgrupp den riktar sig till på ett ovanligt bra sätt, vilket Christina Sand tillskriver de ungdomar som varit med och utformat den.

– Det styrker verkligen vår uppfattning att man alltid måste involvera målgruppen i verksamheten. Många som kommer till oss säger att de aldrig skulle ha sökt om inte tjänsten funnits.

Det är lätt att tro att man vet allt om ungdomar – att man tänker ”vi jobbar ju med dem hela dagarna”, fortsätter Christina Sand.

– Men om vi designar en sån här tjänst själva blir det ändå vår vuxensyn på hur ungdomar är.

Idag erbjuds tjänsten i Karlstad och några kranskommuner. Längre fram ska den erbjudas till hela Värmlands län, och inför detta planerar man också några uppdateringar.

– Vad vi skulle vilja är att göra det möjligt att boka tid direkt i tjänsten, och även att koppla den till 1177, säger Christina Sand.

 

En av fyra pristagare från skilda branscher

Quality Innovation Award delas ut i femton länder. Tanken är attinnovationer från många olika länder ska ges möjlighet att jämföras över land- och branschgränser. I Sverige är det SIQ – Institutet för Kvalitetsutveckling, som står bakom innovationsutmärkelsen. I år gick priset till fyra vitt skilda innovationer i olika branscher, förutom hurmårdu.nu till tre teknikföretag: Gimic AB i Växjö för kognitiva kameror, Nocilis Sencor i Sollentuna för ett kamerachip för identitetskontroll och Soltech Energy Sweden AB för en ny takpanel med solceller. I februari får pristagarna resa till Beijing och möta innovatörer från andra länder.