Långt kvar till visionen om e-hälsa

Långt kvar till visionen om e-hälsa

Sverige har en bra bit kvar till visionen att bli bäst på e-hälsa. Det visar en jämförelse som managementkonsultföretaget BearingPoint har gjort, där den digitala mognaden hos fyra större landsting och regioner i Sverige har jämförts med hur det ser ut i andra länder. Sammantaget hamnar Sverige strax över medel i jämförelsen, men ingen av de fyra, Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen, Region Skåne och region Uppsala hamnar bland de allra främsta. Bäst av de svenska är Stockholms läns landsting på nionde plats.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

”Sjukvårdens digitala kontaktytor” kallar man det som mäts i undersökningen. För Sveriges del handlar det om innehållet du möts av på landstingens/regionernas webbsida 1177 och om det finns tillgång till digitala vårdmöten. Dessutom har man tittat på aktivitet i sociala medier och sökoptimering i Google.

Pontus Silow, Bearingpoint.

– Där ser vi en del som Sverige borde kunna lära av andra länder. Genom sökoptimering kan man fånga upp patienter redan vid ett tillfälle då de googlar på sina symptom. Ett annat exempel är aktivitet i sociala medier där Sverige kan bli mycket bättre. Ett exempel som jag tycker är bra är irländska Health Service Executive som lägger ut informativa filmer på Youtube, exempelvis om mental hälsa, säger Pontus Silow på BearingPoint.

Stockholms läns landsting och Västra Götalandsregionen fick bäst betyg av de svenska exempel som jämfördes, 3,5. Region Skåne fick 3,0 och Region Uppsala hade sänkt sitt betyg från i fjol och hamnade på 2,5. Bäst resultat, 5,25 fick brittiska National Health Service, sämst – 1,25 belgiska Institut National dÁssurance Maladie Invalidité.

Hur kan ett betyg sänkas, har Uppsala tagit bort tjänster som fanns i fjol?

– Nej, men kraven ökar hela tiden, arbetet med digitala tjänster är ständigt under förändring, säger Pontus Silow.

Svenska svagheter är sociala medier, tillgänglighet till digitala vårdmöten i den offentliga sektorn och att skillnaderna mellan regionernas digitala mognad är stora, varför vården inte blir så jämlik som den ska vara.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan