För ett år sedan öppnade Kalmar län möjligheten för patienter att träffa en psykolog eller kurator via ett videomöte. Det är ett upplägg som visat sig bli både populärt och effektivt.
”Många unga män söker hjälp digitalt”
Psykisk ohälsa Digitala möten sänker trösklarna för att söka hjälp. Digital psykisk hälsa Kalmar län har sedan starten för ett år sedan tagit emot närmare 600 patienter. Här når de målgrupper som kanske aldrig hade sökt vård den vanliga vägen.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Enheten Digital psykisk hälsa Kalmar län har under året tagit emot närmare 600 patienter, uppger de i ett pressmeddelande.
Når nya målgrupper
– Vi når målgrupper som kanske aldrig hade sökt vård. Intressant nog är det många unga män upp till 30 år som söker hjälp digitalt. Detta är något av det som skiljer sig mest från den ordinarie verksamheten, berättar Matilda Holmström som är projektledare för Digital psykisk hälsa Kalmar län.
Hon konstaterar att det är viktigt att det finns olika tillvägagångssätt för olika målgrupper och att verksamheten måste anpassa sig utifrån patienterna.
Låg tröskel att söka vård
En av framgångsfaktorerna är att det är en låg tröskel att söka vård. Patienten behöver ingen remiss och det är lätt att komma i kontakt med tjänsten och att boka en tid, förklarar Matilda Holmström. All kommunikation sker digitalt via 1177, där patienterna själva kan boka, omboka och avboka sina besök.
– Sedan har vi också varit ute mycket på skolor, kommunala verksamheter, fritidsgårdar och andra delar av civilsamhället och föreläst och informerat, berättar hon.
Enheten står för ungefär 10 procent av alla patienter som söker för psykisk hälsa i primärvården. 20 procent av patienterna är män mellan 18–30 år. Motsvarande siffra i ordinarie verksamhet är 10 procent. Under det första året har enheten haft omkring 2000 besök av närmare 600 patienter.