– Att varje patient blir hörd är en förutsättning för en fungerande primärvård och avgörande för omställningen till nära vård. Alla vård- och hälsocentraler behöver ta del av sina egna resultat för att kunna adressera sina egna
Nationella patientenkäten visar större nöjdhet
Bemötandet i primärvården har blivit bättre. Av 100 000 patienter som svarade på den nationella patientenkäten 2019 är majoriteten positiva till sin upplevelse av primärvården.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
förbättringsområden, säger Fredrik Lennartsson, chef för avdelningen för vård och omsorg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) i ett pressmeddelande.
Enkäten genomfördes under slutet av 2019. Fler deltog än tidigare år, vilket SKR finner positivt. Förbättringar har skett generellt inom flera av de områden som mäts, men särskilt inom området Respekt och bemötande.
Tre regioner visar klar förbättring i sina resultat än tidigare: Jämtland, Gotland och Värmland. Mest nöjda av alla är patienterna i Jämtland, följt av Halland och Kalmar.
Totalt svarade 100 583 personer på enkäten, som skickades ut till patienter, över 15 år gamla, som besökt en hälso- och vårdcentral under sept
ember 2019. Över 40 000 av dessa lämnade också egna kommentarer med kritik eller beröm till vården. Många uttrycker sin respekt för vårdpersonalens arbete, andra klagar på de problem som finns med tillgänglighet och långa väntetider.
– Det är verkligen glädjande att patienterna både är engagerade i att svara men även att man har en god erfarenhet och blir väl bemött i primärvården, säger Fredrik Lennartsson.
Nationell Patientenkät är en av Sveriges största enkätundersökningar. Sedan 2009 deltar samtliga regioner i Nationell Patientenkät. Utvärdering av primärvården sker vart annat år. Arbetet samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner.
Undersökningsföretaget Institutet för kvalitetsindikatorer, har genomfört undersökningen på uppdrag av samtliga regioner, under samordning av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).