Maureen Bisognano, vd för amerikanska Institute for Healthcare Improvement, är övertygad om att vi måste ta bättre hand om vårdens medarbetare och låta varje person komma till sin rätt – på rätt plats.
Personliga medarbetarkartor ger stor utvecklingskraft
Medarbetarkartor på Institute for Healthcare Improvement innebär bättre utvecklingsmöjligheter och rätt kompetens på rätt plats.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– De flesta medarbetare kommer in i organisationen med massor av kunskap och erfarenheter som vi aldrig får reda på.
Hon berättar att institutet för två år sedan införde så kallade medarbetarkartor. HR-avdelningen skickar ut ett formulär till alla medarbetare där de fyller vad de jobbar med just för tillfället, vart de vill med sin karriär och tidigare erfarenheter
– Det kan vara allt från att ha varit fosterfamilj till att ha suttit i styrelsen i en förening eller arbetat inom en helt annan sektor eller i en helt annan roll än sin nuvarande. Det handlar om att se sina medarbetare med andra glasögon, att se hela människan och därmed kunna utveckla dem i rätt riktning.
Medarbetarkartorna läggs ut öppet för alla på intranätet och Maureen Bisognano menar att det skapar en ny slags helhetssyn i organisationen. Dels har kartorna lett till att flera personer erbjudits och bytt tjänst utifrån erfarenhet och önskan, dels används de flitigt när team och projekt ska sättas samman.
– Eftersom profilerna är öppna kan projektledare välja personer med rätt erfarenhet och kunskap eller med en önskan om att utvecklas i viss riktning. De blir en intern kunskapsbank.