Standarder är kanske inte det första vi förknippar med innovation. Men forskningen visar att det systematiska angreppssättet som ett ledningssystem har ger fördelar, även när det gäller innovationer.
Så har Karolinska standardiserat arbetet med innovationer
Innovation Går det verkligen att förena innovation och kreativitet med en fyrkantig standard? Ja absolut, enligt Karolinska. De har satsat på ett ledningssystem för innovation – och ser stora fördelar med en strukturerad process, ett gemensamt vokabulär och kraften i ett gemensamt teamarbete.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
När Karolinska universitetssjukhuset för tre år sedan bestämde sig för att bli en mer innovationsdriven organisation, valde man därför att utgå ifrån det internationella ledningssystemet för innovation – ISO 56002.
Självklart beslut
– Vår verksamhet bygger på evidens, så mot den bakgrunden var det självklart att best practice även ska genomsyra innovationsarbetet, säger Åse Lundh Gravenius, på Karolinska universitetssjukhuset i en artikel publicerad på SIS webbsajt.
Det Karolinskas ledning vill komma åt är den underutnyttjade kraft som varje organisation har i medarbetarnas oförlösta innovationsförmåga. Förhoppningen är att arbetet ska ge resultat i form av färre inställda operationer, sparat förbrukningsmaterial eller andra positiva effekter som kan bli resultatet av medarbetarnas förbättringsförslag. Här är medarbetarnas idéer en guldgruva.
– Störst potential finns i nytänkandet kring system och processer, innovationer som ofta kräver ett helt teams insatser, säger Åse Lundh Gravenius.
Utbildning för 700 medarbetare
Tillsammans har de tolv medarbetarna på Karolinskas innovationsavdelning lagt mycket tid på att sprida kunskap om innovation i organisationen samt hur man arbetar med innovation enligt best practice. Bland annat har de utbildat omkring 700 medarbetare i att tänka innovativt, men också försett dem med en gemensam vokabulär.
– Utan ett gemensamt förhållningssätt kan vi implementera hur många innovationsledningssystem vi vill, men kommer ändå aldrig att nå effekt. Det är också viktigt att tänka på att fastän individen är kärnan i det vi för så går det inte att bygga ett system utifrån individer. Vi behöver ha innovativa verksamheter, där alla medarbetare och hela verksamheten är delaktig, poängterar hon.