Alla inser att en hälsosam arbetskultur där medarbetare trivs, mår bra och är engagerade i sitt arbete, är en förutsättning för dagens verksamheter. Men det bygger också på att det finns ett ledarskap som har förmågan att se och ta fram det bästa hos varje medarbetare.
Så undviker du ledarskapets vanligaste fallgropar
Ledarskap Hur blir man en bra ledare? Hur bygger man en välmående arbetskultur när trycket på förändring är så stort? Här är fem vanliga fallgropar i det moderna ledarskapet – och tips på hur du kan undvika dem.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Detta är utgångspunkten i en ny uppdragsutbildning som Högskolan i Väst tagit fram i samarbete med Folkuniversitetet. Utbildningen är på distans och riktar sig till både blivande och yrkesverksamma ledare.
Louise Eriksson, utbildningsledare på Folkuniversitetet, konstaterar att ledarskapet är ett förtroende som byggs över tid. Utbildningen kombinerar därför teori med praktik och ger deltagarna möjlighet att dela erfarenheter och diskutera aktuella utmaningar, berättar hon i ett pressmeddelande.
Fem vanliga fallgropar
För att utveckla verksamheten och hålla medarbetare motiverade gäller det även att förstå misstagen som kan ske under vägen.
Här listar hon fem av ledarskapets vanligaste fallgropar:
1. Att inte fånga upp medarbetares behov i tid
Medarbetare blir motiverade av olika saker. Vissa behöver mycket erkännande och delegering, medan andra trivs mer i en självgående roll. Detta ställer krav på att kunna lyssna, samtala och coacha.
Tips: Ta snabbt reda på varje individs behov, anpassa ditt ledarskap och visa personlig omtanke.
2. Att inte agera som en förebild
En viktig aspekt i ett transformativt ledarskap är att föregå med gott exempel vad gäller moral och etik. Men detta kräver också en stor självkännedom. Att ständigt jobba över eller aldrig ta tid för rast och vila riskerar att smitta av sig och skapa en ohälsosam arbetskultur.
Tips: hitta en hälsosam balans, både för din egen och andras skull.
3. Att inte förstå att ledarskapet är mer än att vara chef
En chefbefordran gör dig automatiskt inte till en ledare folk lyssnar på. För att blir bra på att ta vara på varje medarbetares potential och få dem att vilja följa ditt ledarskap krävs insikt och intresse.
Tips: Utveckla ditt ledarskap genom att utbilda dig och visa intresse för att vilja anpassa ledarskapet efter nya tider.
4. Att inte föra dialog med andra ledare
Chefer är också människor och i ledarskapet uppstår dagliga utmaningar. Därför är det värdefullt att kunna bolla problem och erfarenheter med andra i ledarpositioner samt dra lärdomar från olika branscher.
Tips: Hitta ett nätverk som passar dig och ta dig tiden att använda det till fullo.
5. Att inte anpassa kommunikationen
Kommunikation är ett självklart verktyg för alla ledare, extra viktigt är det om dina medarbetare jobbar på distans.
Tips: Hitta rutiner för kommunikationen och tänk på att anpassa den för dina olika medarbetares behov. Tänk också på att även ge utrymme för medarbetarna att jobba ostört.
Här kan du läsa mer om utbildningen Arbetsintegrerat lärande.