Allt mer hälsorelaterad kommunikation sker online och det handlar inte bara om att hålla koll på sömnen eller hur mycket man rör på sig.
Så vårdar du det digitala språket
kommunikation Det blir allt vanligare att vården kommunicerar digitalt med patienterna. Men hur gör man det på ett bra sätt? Här är fem tips som vässar budskapet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Appar talar om för oss vad vi ska äta före en operation, hur vi ska träna handleden efter en operation och vilken tid vi ska anlända till en cancerklinik. Då krävs det att kommunikationen är på topp.
Det menar Katri Blomster som är Senior Content Designer på teknik- och designföretaget Reaktor. Här ger hon några grundläggande tips som är bra att tänka på när man utformar digitala vårdprodukter:
1. Välj tonläge och var konsekvent
Föreställ dig en film där huvudpersonen, en hjältemodig läkare, behandlar en patient med vänlighet och respekt. Men när patienten lämnar rummet säger läkaren adjö på ett konstigt, formellt, robotliknande sätt. Om man omvandlar filmen till en tjänst kan det ofta bli ett märkligt avslut som påverkar användarupplevelsen.
Men det behöver inte vara på det här sättet. Din digitala produkt är en viktig ambassadör för ditt varumärke. Genom att använda samma röst hela tiden skapar du konsekvens, trovärdighet och karaktär.
2. Var tydlig och enkel
Det medicinska området är knepigt i den meningen att det svämmar över av viktiga saker att säga. Det finns helt enkelt för mycket legitimt material som är bra att känna till. Men online beter sig även de lugnaste av människor som kaniner. Vi hoppar otåligt runt medan vi skummar igenom innehåll, även om vi inte inser det själva.
Att säga komplexa saker på ett tydligt sätt är en förmåga som du kommer att behöva med en publik som du aldrig har träffat och som bläddrar igenom innehåll som de kanske inte ens vill läsa från första början. Enkelhet är en fråga om skicklighet och ansträngning. Det kommer inte naturligt i en värld av komplexa medicinska termer och mycket latin.
3. Ge order likt en officer
Bara för att understryka: Empati är viktigt. Det är en av hörnstenarna i kommunikationen mellan patient och läkare och en viktig faktor för att bygga förtroende. Men när det gäller riktlinjer och rekommendationer är det du som är auktoriteten. Människor förväntar sig att få rätt information snabbt, även om det känns som om du är bossig. För en onlinepublik är imperativ normen.
Att jonglera mellan formalitet och vänlighet kan vara en utmaning. Men med rätt designval kan din hälsoapp vara välkomnande samtidigt som den stöttar användaren på ett ordnat sätt. Allt handlar om strategiska val när man utformar orden.
4. Koppla in skribenten från början
Att ta in författare i slutet av den kreativa processen är som att försöka få in tandkräm i en tub, ska John Steinbeck ha sagt en gång i tiden. Detta gäller även för utformningen av digitala hälsotjänster. I det långa loppet sparar du tid, pengar och kod genom att börja utformningen av innehållet ur ett användarperspektiv så tidigt som möjligt. Det kan en UX-skribent (User Experince) hjälpa dig med.
Att välja vad man ska säga, hur man ska säga det och när man ska göra det påverkar hela användargränssnittet. UX-skribenten tar inte bara rollen som en vänlig medarbetare på kliniken utan hjälper också användaren att navigera i produkten.
5. Planera för framtiden
Innehåll lever inte för evigt och det kan förändras precis som allt annat i en tjänst. Ställ dig frågan tidigt: Vem kommer att redigera innehållet när designfasen är över?
För bästa resultat bör du arbeta med en innehållsstrategi och en styrningsmodell för att säkra framtiden för ditt UX-innehåll. Lämna det inte i händerna på den mytomspunna ”någon”.
Kanske kan man jämföra en apps livslånga hälsoresa med den som gäller för oss människor. Det handlar om att växa i motgång, att kunna anpassa sig till förändringar och att vara medveten om sina val.