Pris till digitalt satsande Akademiska sjukhuset

”En sajt som lyckas kombinera förstklassig patientservice och tydlighet med levande och personligt innehåll.” Så beskriver sajten idg.se vinnaren av Bästa sajt 2019 i kategorin Vård och hälsa, Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Webbplatsen är en av flera digitala kanaler där patienter, anhöriga och medarbetare kan ta del av vad som händer på sjukhuset. Där finns bland annat förberedande information för patienter, kontaktuppgifter till mottagningar och kartor över sjukhusområdet

– Vi är stolta över att även sjukhusets övriga digitala kanaler uppmärksammas i prismotiveringen. Kanalerna har olika syften, men genomgående är att de ska genomsyras av det engagemang och den kunskap som finns hos medarbetarna på sjukhuset. Vi hanterar själva kanalerna internt och låter dem stötta och föda varandra vilket är ett kostnadseffektivt och långsiktigt arbetssätt, säger kommunikationsdirektör Henrik Pederby i ett pressmeddelande.

IDG:s motivering

”De flesta storsjukhus har tråkiga och opersonliga sajter, men det behöver inte se ut på det sättet. Akademiska sjukhuset i Uppsala lanserade en ny sajt under 2018 som lyckas kombinera förstklassig patientservice och tydlighet med levande och personligt innehåll. Akademiska sjukhuset väljer att ge en transparent bild av arbetsmiljön på ett sjukhus och låter oss möta människorna som jobbar på Akademiska, bland annat under vinjetten ”Svart på vitt” där utvalda medarbetare får berätta öppenhjärtigt om hur det verkligen är att jobba på sjukhuset. En medarbetardagbok på Instagram är ytterligare en detalj som bidrar till den mänskliga känslan, liksom tre egna poddar, bland annat om intensivvård.”

Hämtar fler artiklar
Till startsidan