Pajala hälsocentral behövde förbättra flödet av jourfall för att skapa en bättre arbetsmiljö och öka tryggheten. Så här gick de tillväga.
Rätt vårdnivå från början hos Pajala hälsocentral
Så här har Pajala hälsocentral förbättrat flödet av jourfall för att skapa en bättre arbetsmiljö.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Utmaningar:
Hög belastning på läkare.
Tuffa krav på sjuksköterskor att bedöma allvarlighetsgrad och åtgärder.
Problem att hantera flödet av jourfall.
Åtgärder:
Internt utbildningspaket för sjuksköterskor på jourmottagningen. Omfattar bland annat AHLR och rutinen Akut omhändertagande, strukturerad anamnestagning och kliniska undersökningsmetoder,gipsning samt kommunikationsverktyget SBAR.
Alla patienter träffar en triagesjuksköterska som första kontakt. Hen tar en fördjupad anamnes och utför kliniska undersökningar. Vid behov konsulteras läkare.
Mäter antalet jourfall.
Resultat:
I februari i år gick 51 procent av patienterna vidare till läkarbesök. Målet är max 50 procent.
Mindre belastning på läkarna.
Sjuksköterskorna upplever att det som ett utvecklande arbetssätt, trots ökad belastning.
Patienterna är bättre förberedda inför läkarbesöket. Bidrar till bättre patientflöde och arbetsmiljö.
Starkare samarbete mellan yrkesgrupperna.
Kontinuerligt lärande i vardagen.
Läs mer om Pajala hälsocentrals förbättringsarbete här.