Ökad trygghet och bättre flöden hos Pajala hälsocentral

Rätt patient till rätt vårdnivå från början. Det är fokus på Pajala hälsocentral.

pajala
Sjuksköterskorna Ylva Lundholm och Berit Johdet.

Rätt patient till rätt vårdnivå från början. Det är fokus på Pajala hälsocentral. Eftersom närmaste sjukhus ligger 15 mil bort i Gällivare finns här en akutmottagning. Hit kommer patienter med allt från virus till hjärtinfarkter, men att hantera flödet av jourfall var problematiskt. Läkarnas dagar var redan fyllda av planerade besök vilket ställde tuffa krav på sjuksköterskorna att bedöma allvarlighetsgrad och kunna utföra rätt vårdåtgärder.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

När sjuksköterskorna Ylva Lundholm och Berit Johdet började läsa kursen Klinisk bedömning vid Umeå universitet insåg de att hälsocentralen hade stora förbättringsmöjligheter.

– Vårdnivån blev inte alltid rätt, tänk om vi kunde förbättra flödet och arbetsmiljön och inte automatiskt skicka patienter till läkare. Vi saknade också en gemensam struktur för omhändertagandet av oplanerade patienter, det fanns behov av utbildning och utvecklande av arbetssätt, särskilt för oss som sjuksköterskor, berättar de.

Ylva Lundholm och Berit Johdet spaltade med utmaningarna och utifrån delar i sin kurs skapade de en internutbildning som alla sjuksköterskor på journmottagningen nu går.

– Nu träffar alla patienter en sjuksköterska först för att börja på rätt vårdnivå. Vid behov konsulteras läkare och så arbetar vi tillsammans. Det har stärkt teamarbetet, vi pratar samma språk vilket förenklar samarbetet, konstaterar Berit Johdet.

I maj 2014 gick 73 procent av patienterna vidare till läkarbesök, i februari i år var siffran nere på 51 procent.

Läs mer om förbättringsarbetets resultat här.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan