E-hälsomyndigheten har i uppdrag att följa digitaliseringen inom hälso- och sjukvård. I årets undersökning kan man se ett tydligt mönster, digitala tjänster blir allt mer populära.
Vårdpersonal är bäst på digitala tjänster
Digitalisering Allt fler väljer digitala tjänster i kontakten med vården. Men allra bäst på digitala tjänster är vårdpersonalen själva. Det visar en undersökning som E-hälsomyndigheten genomfört.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Jämfört med 2019 är ökningen tydlig:
- Fler har sökt information om sjukdom eller behandling. 76 procent jämfört med 61 procent 2019.
- Fler har skickat mätvärden till vården. 7 procent jämfört med 2 procent 2019.
- Fler har haft videomöten med vårdpersonal. 18 procent jämfört med 8 procent 2019.
- Sedan 2021 har användningen av digitala tjänster för att kommunicera skriftligt, exempelvis chatta med vården, ökat från 33 procent till 44 procent.
Undersökningen visar också att närmare nio av tio invånare tycker att det är viktigt att kunna dela information om läkemedel på recept.
Positiv till delad information
– Vi ser även att många är positiva till att vårdpersonal i ett annat EU-land i framtiden ska få tillgång till medicinsk information och att man ska kunna hämta ut receptbelagda läkemedel i ett annat EU-land, säger Derya Akcan, utredare på E-hälsomyndigheten..
Men undersökningen visar också att det finns en fortsatt risk för digitalt utanförskap. De som använder digitala tjänster minst är personer över 75 år. Den här åldersgruppen är också mindre positiv till den ökade digitaliseringen inom hälso- och sjukvård.
Vårdpersonal är mer vana användare
E-hälsomyndigheten har även tittat på om det finns en skillnad mellan de som jobbar inom vård- och omsorg och den övriga befolkningen. Resultaten visar att vård- och omsorgspersonal använde dessa tjänster i högre utsträckning än befolkningen i övrigt.
Omkring 60 procent har kommunicerat skriftligt med vården jämfört med 42 procent i den övriga befolkningen. De som jobbar inom vård- och omsorg uppger också i högre utsträckning att utbudet av digitala tjänster inom hälso- och sjukvården motsvarar deras behov.
– Det är en intressant iakttagelse. Är det för att vårdpersonalen har större kunskap om vilka tjänster som finns därute? Det skulle vara intressant att ta reda på mer om, säger Derya Akcan.