2,7 miljoner samtal till 1177 har kunnat avlyssnas av vem som helst på en öppen webbserver. Det avslöjade Computer Sweden i början av veckan.
2,7 miljoner vårdsamtal låg öppet på nätet
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Samtalen sträcker sig tillbaka till 2013. Totalt är det 170 000 timmar av känsliga samtal från invånare i regionerna Stockholm, Södermanland och Värmland som vem som helst har kunnat ladda ner eller lyssna på. Dessa regioner har upphandlat tjänsten från företaget Medhelp, som i sin tur använt Thailandsstationerade Medicall som underleverantör.
– Vi har fått ett första besked från den ansvariga vårdgivaren att möjligheten att komma åt de inspelade samtalen är stängd. Men vi har fortfarande många frågor att få svar på så att vi kan ge besked till våra patienter. Det handlar om att få veta hur den här allvarliga händelsen kunnat inträffa och att få garantier att uppgifterna är skyddade, säger Johan Bratt, chefläkare för Region Stockholm i ett pressmeddelande.
Telefonsamtalen till sjukvårdsrådgivningen omfattas av patientdatalagen. Leverantören är skyldig att säkra att uppgifter om patienter inte når obehöriga.
Kvalitetsvård har sökt Medhelp, som inte har återkommit.
Läs Computer Swedens granskning.