
Alltmedan Socialstyrelsens nya Öppna jämförelser visar på ett ökande behov av att förbättra tillgängligheten visar verkligheten att det inte är helt lätt för den som försöker.
Tillgänglighet
Tillgängligheten blev bättre och de mest behövande patienterna kunde lättare prioriteras när Ekerö Vårdcentral gick över till en digital ingång för sina totalt 20 000 listade patienter. Men Region Stockholm som bara mäter telefontillgänglighet smällde till med över 100 000 kronor i vite.
Alltmedan Socialstyrelsens nya Öppna jämförelser visar på ett ökande behov av att förbättra tillgängligheten visar verkligheten att det inte är helt lätt för den som försöker.
– Vi hade nog förstått att det skulle bli såhär. När vi öppnade den här digifysiska lösningen dröjde det inte länge innan patienterna hittade dit och trycket i chatten blev stort. Då flyttade vi en del personal från telefonmottagningen dit, berättar Sara Banegas, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på vårdcentralen.