Att säkra patientnöjdhet genom skärmen – så jobbar Kry

Checklistan Kry träffar majoriteten av sina patienter online, men enligt affärsutvecklare Arash Sanari är det snarare besöken på plats som är mer utmanande när det kommer till att säkra patientnöjdheten.

Att säkra patientnöjdhet genom skärmen – så jobbar Kry

I våras publicerade Kry sin patientsäkerhetsberättelse för 2024 där Kry rapporterar en patientnöjdhet på 4,7 av 5. Vårdgivaren möter majoriteten av sina patienter digitalt men enligt Arash Sanari, affärsutvecklare på Kry, är det lättare att följa upp vad patienterna tycker vid onlinebesöken.

– Efter ett digitalt besök får användaren upp en skärm för att betygsätta besöket, vilket de flesta gör.  Det är avgjort svårare att få till denna utvärdering lika effektivt i verkligheten och stoppa patienterna med en undersökning innan de får komma ut genom dörren, säger han, säger han.

Arash Sanari

Min arbetsvecka består av:

40% Kliniskt/medicinskt arbete
30% möten
30% verksamhetsutveckling

Arash Sanari är specialistläkare i grunden, det var först i fjol som han gick in i rollen som affärsutvecklare.

– Jag har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom den offentliga vården och hos andra privata vårdgivare. Alla säger såklart att de jobbar med patientfokus. Men det blir sällan så i praktiken. I stället får patienter hänga på telefonen i dagar för att få en tid eller vänta i veckor.

Han tror att nyckeln till Krys kundnöjdhet är de digitala besöken som fångar upp alla enkla ärenden och därmed kortar köerna till Krys fysiska vårdmottagningar.

Arash Sanari

Kort om mig:

Vad jag känner efter en dag på jobbet:
Beror pådagen, men generellt en tillfredställelse över att kunna hjälpa människor. Speciellt nu i min nya roll när jag kan hjälpa flera på olika ställen.

Jag vill kompetensutvecklas inom:
Svårt, men det finns en del kliniska delar som jag skulle vilja bli bättre inom, ortopedisk medicin till exempel.  

Som verksamhetsutvecklare är jag mest stolt över:
Krys karriärläkarsystem som utökar karriärstegen även efter specialistläkarexamen, det är ett tydligt system för de som verkligen vill satsa på jobb inom primärvården.

Den digitala vården är oundvikligen lättare att följa upp, med det finns också nackdelar:

– Vissa saker kan man heller inte undersöka digitalt, vilket skulle kunna leda till besvikna eller frustrerade patienter. Därför måste vi hantera patienternas förväntan och vara tydliga med vad vi kan och inte kan lösa digitalt.

Kry följer också upp på återkopplingen varje vecka och ser ifall det finns något speciellt som behöver åtgärdas.

– Vi ser direkt på detaljnivå om det skulle vara någon specifik mottagning eller anställd som lett till missnöjdhet. Därefter kan vi undersöka vad vi kan göra åt situationen.

Arash Sanari

På agendan just nu:

Att se till att våra nyöppnade öppnade öppna vårdmottagningar fungerar optimalt.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsvård sparar mina uppgifter

Det senaste