Effektiv behandling mot spelberoende på Sahlgrenska

Spelberoende Behandling mot spelberoende på Sahlgrenska hjälper patienter att minska sitt spelande. En studie som följt 28 patienter visar att de i genomsnitt minskade sin speltid med cirka 20 timmar per vecka.

Effektiv behandling mot spelberoende på Sahlgrenska
Datorspelsberoende patienter halverade sin speltid efter behandling på Sahlgrenska. Foto: Adobe Stock

2019 öppnade mottagningen för spelberoende och skärmhälsa på Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Det är den första enheten i hälso- och sjukvården som erbjuder behandling för både datorspelsberoende och beroende av spel om pengar.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Studerade 28 patienter

För att ta reda på vilken effekt behandlingen ger har forskare vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset och Göteborgs universitet nu studerat 28 patienter som fått hjälp via mottagningen.

Annika Hofstedt

Resultaten är lovande. I genomsnitt minskade patienternas speltid med cirka 20 timmar per vecka.

– Detta är den första behandlingsstudien i Sverige för vuxna och ungdomar med datorspelsberoende, säger mottagningens enhetschef Annika Hofstedt, doktorand på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Kartlägger sitt spelande

Patienterna som ingick i studien fick kognitiv beteendeterapi, KBT, utifrån ett behandlingsupplägg som utvecklats på mottagningen. I behandlingen arbetar patienterna med att kartlägga sitt spelande för att kunna skapa individuella handlingsplaner för att minska sitt spelande.

För många har spelandet blivit en mer eller mindre automatisk aktivitet. Att göra det lite svårare att börja spela, att exempelvis flytta datorn till ett annat rum eller avinstallera appar, kan därför vara en viktig förändring.

Halverade sin speltid

Studien visar också att behandlingen ger stora effekter. Före behandlingen tillbringade deltagarna mer tid på datorspelande än vad som motsvarar ett heltidsarbete. Efter behandlingen halverade patienterna sin speltid och upplevde dessutom betydligt färre problem kopplat till sitt spelande.

Nästa steg i forskningen är att genomföra en större studie. Tanken är att även jämföra resultaten för patienter som får den nya behandlingen med en grupp som inte får motsvarande behandling.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan