En av tio klagar på bristande tillgänglighet

Patientnöjdhet Förra året kom det in närmare 14 000 klagomål på primärvården. Långa väntetider och svårt att få kontakt med vårdcentralen är de vanligaste problemen.

En av tio klagar på bristande tillgänglighet
Foto: Adobe Stock

Tillgänglighet, kontinuitet och personcentrering är centrala delar i primärvården. Men en färsk rapport visar att klagomålen från patienter har ökat under de senaste åren.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Tillgänglighet och bristande vårdansvar är några områden som sticker ut.

14 000 klagomål

Av de nästan 14 000 klagomål på primärvården som kom in till PAN och IVO under förra året rörde 11 procent tillgänglighet.

Klagomålen handlade om att det är svårt att få kontakt med sin vårdcentral, men många klagade även på långa väntetider. Förutom att väntetiden till vårdbesök är lång handlar klagomålen om att patienter inte blir kontaktade för uppföljning av provsvar och behandlingsplaner.

Patienter vittnar även om långa väntetider på remiss.

Vem har vårdansvaret?

Patienter klagar även på att det saknas ett tydligt vårdansvar. De önskar kontinuitet, samverkan mellan vårdenheter och information om vilka som ansvarar för olika vårdinsatser.

Av klagomålen som rör vårdansvar handlar den stora delen om frånvaron av en fast läkarkontakt och vårdplan eller bristande samverkan mellan vårdenheter.

Patienter beskriver att de skickas runt mellan olika verksamheter utan att få korrekt hjälp från primärvården och specialistvården. Eller mellan olika vårdcentraler samt den psykiatriska specialistsjukvården.

Patienter känner sig otrygga

Rapporten konstaterar att fördröjd vård och behandling samt brist på samverkan gör att patienter känner sig otrygga och oroliga för att inte få en välfungerande och sammanhållen vård.

– Primärvården är basen i vårt sjukvårdssystem och ska ta ansvar för patientens väg genom vården. Det är tydligt att det är en bra bit kvar för att åstadkomma en god och nära vård för patienterna, säger Daniel Lilja, avdelningschef på IVO i en kommentar till rapporten.

Om rapporten:

Rapporten är en gemensam analys av klagomål på primärvården som inkommit under 2023 till Patientnämnderna, PAN och Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan