Ulf Andersson är forskare vid Högskolan Väst. Han konstaterar att vi har en naturlig drivkraft att skapa berättelser, eller storyworlds. Det är ett sätt att göra världen begriplig och skapa mening i komplexa sammanhang.
Hoppas bryta ny mark med hjälp av VR
Utbildning Kan en virtuell värld lära oss mer om empati, komplexa situationer och oss själva? Det är Ulf Andersson övertygad om. I sin avhandling har han utforskat hur VR kan användas inom vårdutbildningar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
I avhandlingen har han utforskat hur den förmågan och drivkraften kan användas i lärandet.
Uppleva utmanade situationer
Med hjälp av Virtual Reality, VR, har testpersoner fått simulera olika situationer där en patient får palliativ vård. I en av simuleringarna står det en säng med en svårt sjuk patient mitt i rummet. En anhörig sitter på en stol bredvid. När användaren rör sig i rummet följer den anhöriges blick varje steg. Blicken visade sig skapa många starka reaktioner hos testpersonerna.
Den andra simuleringen var mer dynamisk. Den inkluderade interaktiva objekt som en radio, en kaffemaskin och ett fönster som man kunde öppna och stänga. Dessutom fanns två anhöriga i rummet – en yngre nära patienten och en äldre i ena hörnet.
Här reagerade deltagarna ännu starkare och gjorde fler tolkningar och skapade mer djuplodande egna berättelser.
– En deltagare beskrev situationen som kall och nedstämd, och menade att den anhörige i hörnet inte ville vara där, kanske på grund av en konflikt. Det är just den här typen av utrymme för egna tolkningar och reflektioner som visar på styrkan i VRs narrativa möjligheter, berättar Ulf Andersson, som forskar inom informatik med inriktning mot arbetsintegrerat lärande, AIL.
Ett sätt att träna vårdteknik
Det finns flera anledningar till att det kan vara svårt att låta studenter delta i känsliga vårdsituationer som palliativ vård. Här kan VR spela en avgörande roll, menar Ulf Andersson.
– Det finns ju många sätt att träna vårdteknik, men genom VR kan vi också simulera miljöer där studenter kan öva på att hantera komplexa och känslomässigt laddade situationer. Genom att reflektera över sina val och handlingar i VR kan studenter utveckla både empati och kritiskt tänkande, och få en möjlighet att reflektera över sin roll som vårdpersonal.
Ulf Andersson tycker att VR borde kunna användas mer som ett komplement till den övriga utbildningen. Nu hoppas han att avhandlingen kan bidra till att VR blir ett självklart verktyg på utbildningar där det är viktigt att reflektera över sin egen roll.
– VR är ett vanligt verktyg för mer tekniska aspekter i utbildningar, men jag hoppas kunna inspirera till att se möjligheterna att använda VR i utbildningar där man har med människor att göra, som vårdyrken och lärare. Där finns ett stort behov av att kunna simulera situationer där man måste reflektera över sin yrkesroll i olika situationer. Här hoppas jag kunna bryta lite ny mark, säger Ulf Andersson.