Förra sommaren gjorde Pau Gargallo sin PTP-tjänstgöring inom Region Stockholm. Där insåg han hur stor del av arbetstiden som en psykolog behöver ägna åt skrivbordsarbete. Det handlar om allt från att dokumentera patientmöten till att sammanställa vårddokumentation för exempelvis neuropsykiatriska vårdutlåtanden – tid som han hellre hade lagt på patienterna.
En idé föddes: Tänk om man kunde dra nytta av AI för att förenkla det administrativa arbetet? Kort därefter startade han företaget Curastream.
Omvandlar samtalet till journalanteckningar
– Vår lösning är enkel att förklara, även om det är mer komplicerad rent tekniskt. Den omvandlar patientsamtalet till journalanteckningar, berättar Pau Gargallo, vd och grundare av Curastream.
Curastreams applikation spelar alltså in samtalet med patienten och omvandlar det till text. Men det är ingen vanlig tal till text lösning. Förutom att transkribera samtalet bearbetas texten genom AI-modeller anpassade efter vårdgivarens sätt att skriva journaler. På så vis skapas journalanteckningar av det som sagts utifrån de rubriker som vårdgivaren använder i sin journalföring.
– Det är där magin händer. AI-modellen kan förstå kontexten, ta med det som är relevant och utesluta annat. Därefter kan läkaren granska texten, lägga till och justera om det behövs och föra in anteckningarna i systemet, förklarar Pau Gargallo.
Sparar tid för vårdpersonalen
Idag finns det många lösningar för att omvandla tal till text. Att Curastreams lösning är en skrivbordsapplikation är något som skiljer ut den från många andra system, enligt Pau Gargallo. Fördelen är att patientdatan lagras lokalt i vårdgivarens system och inte är uppkopplad mot webben. Tjänsten är även anpassad efter olika vårdkontexter.
En annan styrka är att lösningen kan sammanställa underlag för utlåtanden baserat på exempelvis journalanteckningar och samtal.
Enligt företagets egna uppskattningar kan tjänsten spara en vårdgivare i genomsnitt fem timmar i veckan.
– Det förenklar arbetet enormt och den frigjorda tiden kan istället ägnas åt patientcentrerat arbete, poängterar han.
Max tre klick
Intresset för tjänsten har varit stort och i dagsläget används den av ett 20-tal vårdgivare. Pau Gargallo poängterar att de lagt mycket fokus på att tjänsten ska vara enkel att använda, max tre klick från start till anteckning.
Idag går den att integrera med vissa journalsystem, men det är även enkel att få ut journaltext som passar i de egna mallarna och helt enkelt kopiera in texten i de egna systemen.
– Vi lanserade tjänsten i våras, i mars hade vi de första piloterna igång och nu har vi flera betalande kunder – och flera större vårdgivare är intresserade. Det känns kul att vi kommit igång så snabbt och nu fortsätter vi att utveckla produkten med nya funktioner.
Hoppas minska stressen kring administrationen
För Pau Gargallo är dock arbetsmiljön den stora vinsten. När administrationen tar för mycket tid från patientmötet riskerar det att leda till stress och utbrändhet.
– Med tjänsten hoppas vi att väsentligt kunna minska stressen kring den administrativa bördan så att vårdpersonalen att fokusera mer på patientvård. För mig är det viktigt att den administrativa bördan inom sjukvården minskar då jag sett konsekvenserna av hög arbetsbelastning inom sjukvården, poängterar Pau Gargallo.