Tillsyn pekar på stora brister i kvalitetsarbetet

Kvalitetsarbete 98 procent av alla vårdcentraler har brister i det systematiska kvalitets- och patientsäkerhetsarbet. Det visar en granskning som IVO genomfört. Dessutom har många vårdcentraler brister i både tillgänglighet, kontinuitet och samverkan.

Tillsyn pekar på stora brister i kvalitetsarbetet
Lars Rahm på IVO konstaterar att bristerna är många. Foto: Magnus Fröderberg

I en nationell tillsyn har IVO granskat hur regioner och privata vårdgivare arbetar med att säkerställa en patientsäker primärvård.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Det vi sett är att det finns tydliga brister och att flera åtgärder behöver vidtas för att primärvården ska vara patientsäker och följa de lagar och föreskrifter som finns, säger Lars Rahm, enhetschef på IVO i ett pressmeddelande.

Fem områden i fokus

IVO har granskat tre verksamheter i varje region. I tillsynen har de fokuserat på fem områden som är avgörande för att nå målet med omställningen mot en god och nära vård.

Resultaten visar att det finns stora brister inom alla områden:

  • 98 procent har i olika omfattning brister i det systematiska kvalitets- och patientsäkerhetsarbetet som vårdgivarna är skyldiga att bedriva.
  • 67 procent brister i tillgänglighet. Exempelvis har mer än hälften av vårdgivarna brister när det gäller patientens rätt till kontakt med vården samma dag där man är listad. Det finns exempel på att telefontiderna tar slut. Patienter blir hänvisade till att ringa nästa dag eller att söka sig till akutmottagningen.
  • 79 procent har brister inom samverkan. Exempelvis har cirka tre fjärdedelar av vårdgivarna brister vad gäller samverkan med andra vårdgivare och verksamheter. IVO ser bland annat exempel på brister i samverkan mellan primärvården och den vuxenpsykiatriska specialistvården där patienter ”bollas” fram och tillbaka.
  • 93 procent brister när det gäller kontinuiteten. Mer än hälften av vårdgivarna ger exempelvis inte sina patienter möjlighet att välja en fast läkarkontakt. Över 90 procent av vårdgivarna ger inte heller information om möjligheten att välja en fast vårdkontakt. Tillsynen visar också att verksamheterna inte alltid känner till begreppet fast vårdkontakt och/eller att de inte vet skillnaden mellan fast läkarkontakt och fast vårdkontakt.
  • 14 procent levererar inte en personcentrerad vård som utgår från patientens behov, preferenser och resurser. IVO ser exempel på att vårdgivarna inte i tillräcklig omfattning gör patienterna delaktiga i vården eller tar vara på patienters synpunkter.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan