”Viktigt att den som har klagat känner sig sedd och hörd”

Klagomål kan vara en värdefull källa till förbättringar. Det har verksamhetsområde urologi vid Helsingborg lasarett tagit fasta på. De har byggt upp en systematik kring klagomålshanteringen och ser dessutom till att varje patient blir lyssnad på.

”Viktigt att den som har klagat känner sig sedd och hörd”
– Det är inte lätt att bara lyssna utan att försöka förklara och det kan bli jobbiga samtal, berättar Magnus Wagenius, verksamhetschef för urologin i Helsingborg.

Det är lätt att se klagomål som något negativt, men det är något som urologen vid Helsingborg lasarett vill ändra på.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Här har de jobbat fram ett arbetssätt som bland annat innebär att verksamhetschef Magnus Wagenius ringer upp alla som har lämnat in ett klagomål. Poängen är att den som har klagat alltid ska känna sig sedd och hörd.

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
Hämtar fler artiklar
Till startsidan

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsvård sparar mina uppgifter

Det senaste