Läkemedelsverket kommer att genomföra en så kallad tillsyn av den chattbot som används av 1177. Detta efter att Dagens Nyheter och SVT har rapporterat om brister i tjänsten som kan orsaka risker för patienters säkerhet.
Därför ska 1177-chattboten granskas
1177 Funktionen för att prioritera patienter med allvarliga symptom har uppvisat brister. Nu inleder Läkemedelsverket tillsyn av chattboten som 1177 använder sig av.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Fel i tre fall av tio
Chattboten, som kommer från leverantören Platform24, har använts för att genomföra så kallad triage, där patienter med olika symptom ska sorteras och slussas vidare till rätt vårdgivare. Men trots att leverantören har utlovat mer eller mindre 100 procents träffsäkerhet, så har chattboten uppvisat avvikelser i tre fall av tio enligt Dagens Nyheter.
Detta har bedömts leda till brister i patientsäkerheten och har också fått Västra Götalandsregionen att stoppa tjänsten.
– Det har kommit flera signaler och därför tar vi initiativ till en tillsyn av aktören, säger Sandra Sjöåker, utredare på Läkemedelsverkets enhet för medicinteknik, med fokus på medicinteknisk programvara, till Dagens Nyheter.
Tidigarelägger granskningen
Läkemedelsverket hade sedan tidigare planerat att granska de företag som levererar mjukvara till sjukvården under nästa år, men nu tidigarelägger man tillsynen av leverantören Platform24.
Platform24, företaget som levererar den tekniska plattformen, slår ifrån sig och menar att det som framkommit i media innehåller ”flera faktafel, vantolkningar och starkt vinklade slutsatser”. Bland annat menar man att påståendet att tre av tio patienter riskerar få fel vård inte stämmer överens med verkligheten.