Som Kvalitetsvård tidigare rapporterat har den digitala chattboten som används för digital triage på 1177 fått en del kritik under hösten. Det handar bland annat om brister i tjänsten som riskerar patientsäkerheten. Tjänsten kommer från leverantören Plattform 24.
Låg risk för vårdskada i digital triagetjänst
Digitalisering Det är låg risk för vårdskada i den nya digitala vårdtjänsten som Region Gävleborg utvecklat. Det visar regionens egen utvärdering. Av drygt 13 500 patientärenden har man upptäckt vårdskada eller risk för vårdskada i endast 47 fall.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
I maj förra året lanserade Region Gävleborg en egen vårdtjänst, Min vård Gävleborg, som också hanteras i Plattform 24:s lösning.
Låg risk för vårdskada
Nu visar regionens egen utvärdering av tjänsten att risken för vårdskada är mycket låg.
Av 13 573 patientärenden som passerade vårdtjänsten under de första tre månaderna har det upptäckts vårdskada eller risk för vårdskada i 0,35 procent av ärendena, eller 47 fall. Inget har lett till en Lex Maria anmälan.
– Det finns inga jämförbara undersökningar och det är därför svårt att säga vad som är en rimlig nivå av vårdskador. Men vi uppfattar vårt resultat på 0,35 procent som lågt, säger chefläkare Agneta Larsson som är ansvarig utredare.
Nöjda med resultatet
Min vård Gävleborg är en digital vårdtjänst där länets invånare kan få en medicinsk bedömning för sina besvär dygnet runt. Inledningsvis var det främst sjuksköterskor på telefonrådgivningen 1177, som agerade ombud åt patienter, som använde tjänsten. En mindre andel patienter använde den själva.
I oktober 2023 utökade man den till att också omfatta barn och ungdomar.
– Eftersom vi hittat relativt få vårdskador är vi hittills nöjda med resultatet. Vår journalgranskning är gjord under de första tre månaderna, efter det har tjänsten genomgått stora revideringar därför krävs nya granskningar framöver, säger chefläkare Agneta Larsson.
Vad är er bedömning om patientsäkerheten i Min vård Gävleborg?
– Patientsäkerhet är ett svårdefinierat begrepp. Tjänsten är rimligt säker liksom övrig vård. Ingen av dem har noll vårdskador men vi försöker minimera skador i all vård. Utvärderingen visar att vi lyckats med det i den nya tjänsten Min vård Gävleborg, säger Agneta Larsson.
Skiljer sig från andra tjänster
Min vård Gävleborg är ett nytt obeprövat system för medicinska bedömningar i första linjens vård. Enligt Region Gävleborg kan den därför inte jämföras med andra digitala vårdtjänster i Sverige.
– Vi har från start själva ändrat i triagemotorn (hänvisningsfunktionen) och anpassat den till lokala förhållanden. En grupp läkare och sjuksköterskor har reviderat triagemotorn utifrån de avvikelser och synpunkter som kommit in. Därför skiljer sig Min vård Gävleborg väsentligt från andra digitala vårdtjänster, säger chefläkare Agneta Larsson.