Digital behandling har blivit en succé

Vård på distans Allt fler i Skåne nu får olika former av stöd och behandlingar via nätet. "Det är en succé, inget snack om saken" konstaterar Jonas Falk på enheten för Medieproduktion i Region Skåne.

Digital behandling har blivit en succé
Idag pågår över 21  000 digitala behandlingar i Skåne. Foto: Adobe Stock

Vård på distans har visat sig vara ett bra komplement till den fysiska vården. För sex år sedan fick vårdgivare möjlighet att erbjuda olika former av digitala behandlingar via 1177.se genom tjänsten ”Stöd och behandlingsplattformen”.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Då var det omkring hundra behandlare som kunde erbjuda de digitala behandlingarna. Idag pågår över 21 000 behandlingar i Skåne.

”Inget snack om saken”

– Det är en succé, inget snack om saken. Att kunna erbjuda våra digitala behandlingar sparar tid och resurser för verksamheterna, men framförallt gör det stor skillnad för oss som invånare. Den ger dig som patient större möjlighet att genomföra momenten efter dina behov och möjligheter oavsett var i Skåne du befinner dig för tillfället, förklarar Jonas Falk, enhetschef på enheten för Medieproduktion på Koncernstab kommunikation i en kommentar.

I dagsläget erbjuder Region Skåne ett 70-tal olika behandlingsprogram. Det handlar bland annat om internet-KBT, artrosskola och olika cancerprogram som vänder sig till stora grupper, men också mer specifika program om exempelvis amning för nyblivna föräldrar.

Kompletterar traditionell vård

De digitala vårdprogrammen har även visat sig användbara inom den somatiska vården, det vill säga den vård som rör den fysiska hälsan.

Tanken är att de digitala programmen ska de fungera som komplement till traditionell vård. Enligt användarundersökningar upplever många att de får en stark relation till sin behandlare och en personlig återkoppling som hjälper dem att ta sig vidare.  

– Att kunna följa sina patienters framsteg digitalt, ta del av den information som de lägger in och på olika sätt ge direkt återkoppling, ger behandlarna ett effektivare arbetssätt. Det ger dem möjlighet att hjälpa fler och en ökad kvalitet i mötet med patienterna, säger Ola Winquist, hälso- och sjukvårdsstrateg i regionen.  

Hämtar fler artiklar
Till startsidan