Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten presenterar nu en rad konkreta åtgärder för att komma till rätta med vårdköerna. Lösningen bygger på en nationell vårdförmedling och 16 statliga insatser för att öka samverkan mellan regionerna, stärka stödet till patienterna och utveckla digitala stör till vårdgivarna.
Förslaget: Så ska fler få vård snabbare
Vårdkö Över 60 000 patienter har idag väntat mer än 90 dagar på operation eller behandling. Detta trots att vårdgarantin ger rätt till vård inom tre månader. Så här ska fler få snabbare vård.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Nationell vårdförmedling finns redan idag, men fungerar olika i olika delar av landet. Alla regioner erbjuder inte heller vård i en annan region, trots långa väntetider.
Svårt att samordna
En förklaring är att man upplever det som administrativt krångligt, dyrt och svårt att samordna. Dessutom saknar man digitala verktyg som förenklar processen.

– Genom att skapa en tydlig modell där alla regioner arbetar mer enhetligt kan vi öka tillgängligheten i vården. Det vi ser idag är bland annat att regionerna erbjuder väldigt olika förutsättningar för patienter att få vård genom nationell vårdförmedling. Det försvårar för patienter att tacka ja till ett erbjudande om vård i en annan region, säger Björn Eriksson, generaldirektör på Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten därför tagit fram en plan med totalt 16 statliga insatser som ska underlätta arbetet.
Enhetliga och likartade arbetssätt
Bland annat föreslår man att man skapar en nationell samordningsorganisation som samlar regionerna. Med stöd av Socialstyrelsen ska den bidra till mer enhetliga och likartade arbetssätt i centrala frågor.
Dessutom vill man se en sammanhållen nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg – något som är en förutsättning för en välfungerande nationell vårdförmedling.
– Vi behöver digitala lösningar som gör det enklare att använda vårdkapaciteten i hela landet. En reformerad nationell digital infrastruktur för hälsa, vård och omsorg är nödvändig för att rätt information ska finnas tillgänglig när den behövs i hela vårdkedjan. God informationsförsörjning är en förutsättning för ett effektivt arbete med nationell vårdförmedling, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på E-hälsomyndigheten.
Sju områden där insatser behövs
Förslaget innehåller totalt 16 statliga insatser sju insatsområden:
- Främja mer likartade och enhetliga arbetssätt samt ökad samverkan genom en nationell samordningsorganisation för nationell vårdförmedling.
- Stärka patientens ställning och underlätta för patienter att fatta beslut om ett erbjudande om nationell vårdförmedling.
- Förbättra regionernas förutsättningar att använda nationell vårdförmedling för att stärka tillgängligheten.
- Vidareutveckla infrastruktur för ett nationellt vårdsöksystem.
- Stödja digital informationsöverföring.
- Digitalt stödja processen att hantera vårdförmedlingsärenden.
- Etablera strukturer, processer och rutiner för uppföljning av nationell vårdförmedling.