Långa väntetider och bristande bemötande oroar äldre

Klagomål Allt fler äldre patienter klagar på bristande tillgänglighet. Vissa upplever sig dessutom åldersdiskriminerade. Det visar Patientnämnden Skånes analys av klagomål från patienter som är 70 år eller äldre.

Långa väntetider och bristande bemötande oroar äldre
Äldre klagar på långa väntetider och bristande bedömningar, behandlingar och bemötande. Foto: Adobe Stock

Patientnämnden Skåne har analyserat de cirka 250 klagomål som inkommit under årets första fyra månader och jämfört siffrorna med samma period föregående år. Analysen gäller patienter som är 70 år eller äldre.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Det är två områden som sticker ut: långa väntetider och bristande bedömningar, behandlingar och bemötande.

Frustration bland patienterna

Patienter klagar bland annat på att de fått besked om att deras operation inte kan ske inom vårdgarantin, men att de inte heller kan få en opereration hos en privat vårdgivare.

– Det finns exempel där patienter hittat privata vårdgivare som kan utföra operationen men de nekas remiss vilket skapar frustration, förklarar Jonas Duveborn som är förvaltningschef för Patientnämnden Skåne.

Känner sig åldersdiskriminerade

Patienterna undrar också om deras ålder har att göra med att de blir nekade till en viss typ av behandling. Några ger uttryck för att de känner sig åldersdiskriminerade i kontakt med vården.

I de fall där Patientnämnden Skåne har begärt skriftligt svar från vårdgivarna i samband med klagomålet framgår att synpunkterna i flera fall har lett till förbättringar. Patienter har även inkommit med förbättringsförslag till vården, exempelvis gällande ökad transparens i remisshanteringen genom digitalisering.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan