Arbetsplatsdialogen är en strukturerad metod för att hjälpa chefer upptäcka och motverka tidiga tecken på arbetsrelaterad ohälsa. Dels handlar det om att hålla strukturerade samtal, dels om att strukturera upp en handlingsplan för att på längre sikt förhindra sjukskrivningar.
Metodstöd för samtal förebygger ohälsa
Arbetsmiljö Många chefer tassar på tå när det kommer till arbetsrelaterad ohälsa, dels av rädsla för att förvärra och dels för att de inte vet hur de ska stötta. Med en ny och beprövad metod hoppas Umeå universitet hjälpa chefer med problemet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Therese Eskilsson är projektledare för Arbetsplatsdialogen. Hon jobbar också kliniskt inom Stressrehabiliteringen på Norrlands universitetssjukhus, och ser hur arbetsrelaterad ohälsa har ökat.
– Vi vet att var fjärde sysselsatt i Sverige upplever arbetsorsakade besvär, säger hon och fortsätter:
– I intervjuer med chefer har vi upptäckt att flera av dem inte riktigt känner sig bekväma med att prata om psykisk ohälsa, till skillnad från fysiska besvär. De tassar lite på tå och är rädda för att förvärra problemet.
Faktabaserat material
Arbetsplatsdialog är en digital plattform som har testats på över 100 chefer. Den är fri för alla intresserade att använda, och passar stora som små verksamheter. Med hjälp av mallar, klipp och diskussionsmaterial hoppas Therese Eskilsson att chefer och medarbetares inställning till denna typ av strukturerat arbetsmiljöarbete ska förändras.
– Det är en beprövad metod som har visat sig fungera, så alla som använder materialet kan känna sig trygga med att det är faktabaserat, säger Therese Eskilsson.
Dessutom är arbetsgivare skyldiga att hantera arbetsrelaterad ohälsa. Men enligt Eskilsson görs mycket av arbetet ”ad hoc”, när det egentligen skulle gynna många företag att arbeta proaktivt.
– Vi vet från forskning att behovet av att sådant här verktyg är stort, och att hur:et har saknats. Enligt Arbetsmiljöverket följer sex av tio arbetsgivare inte regler kring arbetsanpassningar.
Alla måste med
Men bara för att man inför en metod för att förhindra arbetsrelaterad ohälsa så kommer inte alla problem att lösas. Therese Eskilsson pekar dels på engagemang från ledningen, dels ett behov av inskolning och information till chefer och medarbetare.
– Man måste också bestämma när det är lämpligt att börja med metoden. Det blir inte nödvändigtvis mer att göra, utan man kan bädda in det i medarbetarsamtal. Men Det här en metod där medarbetaren också är väldigt delaktig. Därför behöver alla involveras i ett tidigt skede för att metoden ska ta fäste, säger Therese Eskilsson.
Läs mer om Arbetsplatsdialog här.
ADA+ är en anpassad variant för personer som jobbar som rehabiliteringskoordinator eller på annat sätt arbetar med förebyggande insatser, rehabilitering och/eller koordinering för återgång i arbete.