Patientnämndens fem knep som höjer arbetsklimatet

Ledarskap Hur bygger man en riktigt bra arbetskultur? Patientnämndens förvaltning i Stockholm har utsetts till Europas tredje bästa arbetsplats. Här är deras bästa tips.

Patientnämndens fem knep som höjer arbetsklimatet
En bra arbetsmiljö händer inte av sig självt – det förutsätter ett systematiskt och långsiktigt arbete. Foto: Adobe Stock

I våras uppmärksammades de som Sverige bästa arbetsplats i klassen små organisationer, nu kan de även titulera sig som en av Europas bästa. Enligt en undersökning av Great Place to Work placerar sig Patientnämnden i Region Stockolm på plats tre i Europa.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Har ett öppet klimat

Patientnämnden är en fristående och opartisk instans dit patienter och anhöriga kan vända sig när det uppstått problem i kontakterna med vården eller när det finns klagomål på bemötande och kvalitet. Maja Wessel är förvaltningschef på patientnämnden. Hon tror att framgångsreceptetet är en kombination av flera saker.

Maja Wessel, Patientnämnden.

– Dels har vi ett öppet klimat där vi uppmuntrar varandra att ställa frågor samt att dela med sig både när det blir rätt och när det blir fel – dels tror vi på självledarskap. Även i en verksamhet som vår, som är väldigt styrd av lagar och regler, så finns mycket att vinna på att låta medarbetarna i största möjliga mån själva få planera och leda sitt arbete, säger hon.

Känner att de gör skillnad

En annan avgörande faktor för att skapa engagemang och stolthet över arbetet tror Maja Wessel är att arbetslaget gör något som upplevs som viktigt. Att de tillför värde för de patienter och närstående som hör av sig till Patientnämnden.

Det är den tjugoförsta gången i ordningen som Great Place to Work sammanställer rapporten, efter att journalisterna Robert Levering och Milton Moskowitz i mitten av 80-talet beslutade sig för att undersöka varför det fanns så många dåliga arbetsplatser i USA. I studien deltar över 10 000 företag i 106 länder. Genom medarbetarundersökningar undersöks hur ledning och medarbetare uppfattar arbetsplatsen, ledarskapet och organisationskulturen.

Se upp med lättjan

Enligt Maja Wessel finns det flera fallgropar vad det gäller att skapa ett bra arbetsklimat. Hon lyfter fram lättja som en av de knepigare.

– Att luta sig tillbaka och tro att en bra arbetskultur kommer av sig själv, eller att den består utan att man fortsätter arbeta för den. En bra arbetsmiljö förutsätter ett systematiskt och långsiktigt arbete – och där måste ledningen gå i spetsen.

Patientnämndens fem tips: Så bygger du en riktigt bra arbetsplats

  • Självkännedom och lev som du lär. Bli medveten om dina styrkor och utvecklingsområden för att kunna omge dig med personer som kompletterar dig.
  • Var prestigelös. Tillåt medarbetare att växa och känn dig aldrig hotad av att någon lyckas bättre än du.
  • Bygg självledarskapet. Skapa en arbetskultur där medarbetarna leder sig själva i vardagen för ett hållbart medarbetarskap.
  • Var tydlig med ramar som kan inkludera politiska mål eller lagstiftning – men möjliggör frihet och kreativitet som leder till nya och effektivare arbetssätt.
  • Sprid arbetsglädje. Ett leende, klapp på axeln och ett gott skratt är ett vinnande koncept som ofta underskattas.
Hämtar fler artiklar
Till startsidan