Så kan vården dra full nytta av AI

Artificiell intelligens Medarbetare i vården är positiva till att nyttja möjligheterna med AI. Trots det går arbetet trögt. I en färsk rapport har konsultföretaget PwC tittat närmare på utmaningarna och lyfter fram tre konkreta förslag för att lyfta AI-satsningarna till nästa nivå.

Så kan vården dra full nytta av AI
Foto: Adobe Stock

Vården vill använda AI. Det visar en rapport som PwC Sverige tagit fram i samarbete med Blackwell Medtech, Microsoft Sverige och Sectra Sverige.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

I rapporten har man frågat både invånare och vårdens medarbetare om, och hur de i så fall vill dra nytta av AI i vården.

De flesta är positiva

Hela 97 procent av vårdens medarbetare är positiva till att nyttja möjligheterna med AI.

Men även inställningen bland invånare är positiv. 66 procent är positiva till att AI används i vårdrelaterade ärenden. Det är en markant ökning sedan förra undersökningen 2017. Då var det endast 44 procent av invånarna som ville se AI och robotar i vården.

För invånarna handlar det om att AI kan bidra till att effektivisera vården, förbättra arbetsmiljön och stärka utvecklingen av vården.

För vårdens medarbetare ser man möjligheter i att förbättra arbetsmiljön och vårdkvaliteten.

Potential att förbättra

Några områden där man ser stor potential är bland annat:

  • Omvandla tal till text och skriva journaler
  • Vid schemaläggning och resursplanering
  • Identifiera avvikelser avseende patientens pågående behandling
  • Detektera tumörer/avvikelser från bilddiagnostik
  • Patientövervakning för att signalera avvikelser

Men rapporten pekar också på en del utmaningar.

Även om det finns många goda exempel så tenderar införandet av teknik i vården att fastna i enskilda pilotprojekt med begränsat lärande. Dessutom saknas det ofta nödvändiga resurser för utveckling av såväl nya arbetssätt som långsiktig förvaltning av lösningen.

Vill ha mer kunskap

Riskerna med AI, hanteringen av personlig information, att säkerställa kvalitet och standardiseringen av hälsodata är frågor som behöver tydliggöras. Men vad medarbetarna behöver allra mest för att kunna implementera AI i sitt arbete är mer utbildning om hur AI fungerar och kan användas.

Hur kan då en mer storskalig implementering av AI gå till? PwC sammanfattar rapporten i tre konkreta förslag:

1. Bevisa inte det som redan är bevisat

Starta inte nya pilotprojekt inom områden där AI redan har visat effekt. Börja med att implementera AI inom områden där vårdens företrädare har identifierat behoven och där man redan påvisat positiva resultat. Aktörer inom vården har mycket att vinna på att lära av varandra.

Säkerställ även att varje AI-relaterat projekt har en beslutad förvaltningsorganisation med budget och ansvar för ett långsiktigt storskaligt införande.

2. Ansvara för alternativkostnaden

För att få effekt av att införa AI behöver huvudmän och verksamheter ställa om och skapa en kultur som främjar utveckling. Det digitala bör komma i första hand. Beräkna kostnaden för att inte införa AI parallellt med att kostnaden för att införa AI. Använd en metod för att beräkna alternativkostnaden som tar hänsyn till både nyttor och onyttor och där man visualiserar effektkedjor, det vill säga hur effekter påverkar varandra.

PwC föreslår att man genomför en mätning av nuläget och därefter följer utvecklingen över tid.

3. Rusta medarbetarna för samverkan

Se AI som en medskapare och ge medarbetarna rätt förutsättningar att arbeta i samverkan med denne. Möjliggör utveckling, utbildning och diskussion kring AI:s ansvar och möjligheter samt vilka anpassningar verksamheten behöver göra för att effekten av lösningarna ska uppnås. Implementera tydliga ramverk för ansvarsfull AI respektive för förklarande AI för att öka förståelsen för AI.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan