84 procent uppger att de har tillgång till den sjukvård de behöver. 61 procent har stort förtroende för sjukvården, medan knappt hälften anser att väntetiderna till sjukvården är rimliga.
Små förändringar i förtroendet för sjukvården
Rapport Sex av tio svenskar har stort förtroende för hälso- och sjukvården. Högst betyg får Region Jönköping, lägst betyg får Region Västernorrland. Så här placerar sig de olika regionerna.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Det visar resultaten från 2023 års hälso- och sjukvårdsbarometer.
Stabila resultat
Resultaten är stabila jämfört med förra årets undersökning, även om både den upplevda tillgången till sjukvård och förtroendet har minskat något.
– Förtroendet för sjukvården tycks ha parkerat på ganska höga nivåer, men ändå på lägre nivåer än under pandemin, då förtroendet gick kraftigt uppåt. Att folk inte är glada över väntetiderna är fullt förståeligt. Samtidigt handlar tillgång till vård inte bara om väntetider, utan också om saker som kontinuerlig information från vården under pågående behandlingar och hjälp med egenvård. Även här kan vi bli bättre, säger Johan Kaarme, chef för SKR:s hälso- och sjukvårdsavdelning i en presskommentar.
Fler positiva till digital vård och behandling
78 procent av invånarna är positivt inställda till att använda 1177:s digitala tjänster, och 46 procent uppger att de ser positivt på att få vård, rådgivning och behandling digitalt. Dessutom ställer sig 57 procent positivt till de större möjligheter att vårdas i hemmet genom hembesök varvat med stöd av digital teknik.
Hälso- och sjukvårdsbarometern visar också att 80 procent av invånarna tycker det är positivt att läkare eller annan sjukvårdspersonal diskuterar deras levnadsvanor, det vill säga frågor om alkohol- och tobaksbruk och motions- och matvanor.
Den senaste nationella patientenkäten som Kvalitetsvård tidigare rapporterat om visar också att det blivit vanligare att läkare pratar om levnadsvanor med sina patienter.
Så här tycker svenskarna om vården:
- 84 procent upplever att de har tillgång till den vård de behöver.
- 48 procent av invånarna anser att väntetiderna till besök och behandling på sjukhus är rimliga, medan motsvarande andel för hälso- och vårdcentraler är 63 procent.
- 46 procent av invånarna är positivt inställda till att få vård, konsultation och behandling med hjälp av digital teknik
- 57 procent är positivt inställda till större möjligheter att vårdas hemma genom hembesök varvat med stöd av digital teknik.
- 78 procent av invånarna är positivt inställda till att använda 1177:s e-tjänster.
Förtroende för hälso- och sjukvården i sin helhet
(andel som svarat mycket stort/ganska stort)
- Region Jönköpings län 79
- Region Kalmar län 77
- Region Gotland 72
- Region Halland 71
- Region Östergötland 68
- Region Dalarna 67
- Region Västmanland 65
- Region Örebro 64
- Region Västerbotten 62
- Region Uppsala 62
- Region Stockholm 62
- Region Jämtland Härjedalen 62
- Region Gävleborg 62
- Region Värmland 59
- Region Sörmland 58
- Västra Götalandsregionen 57
- Region Kronoberg 56
- Region Skåne 56
- Region Blekinge 55
- Region Norrbotten 50
- Region Västernorrland 48
Enkät som fångar attityder
Hälso- och sjukvårdsbarometern är en nationell undersökning som avser att fånga befolkningens attityder till, förtroende för och uppfattning om svensk hälso- och sjukvård. Resultatet bygger på en enkätundersökning där nästan 55 000 invånare svarat på vad de anser om hälso- och sjukvården i sin region.