Tre tips för gladare – och friskare – personal i sjukvården

Digitalisering Distansarbete inom sjukvården, går det? Absolut, enligt Kenni Ramsell på Dynabook. Han menar att det nu är hög tid för sjukvården att ta till sig de nya sätt att jobba som är självklara inom många andra sektorer. Här ger han sina bästa tips för att lyckas.

Tre tips för gladare – och friskare – personal i sjukvården
Även inom sjukvården finns det många som kan arbeta på distans och säkert också vill göra det. Foto: Adobe Stock

För väldigt många yrkesverksamma människor står det klart att arbetsmiljön har förändrats för alltid efter pandemin. Man fortsätter att jobba hemifrån, i alla fall på deltid, och det är ofta självklart att träffas för möten via tjänster för videokonferenser.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Faktum är att många arbetsgivare är tvungna att erbjuda distansarbete, åtminstone på deltid, för att locka personal. Det gäller kanske framför allt för att kunna rekrytera yngre personer.

Men även inom sjukvården finns det många som kan arbeta på distans och säkert också vill göra det.

Sjukvården påverkas i många avseenden mindre än många andra sektorer. För att vårda patienter behöver läkare och sjuksköterskor fortfarande för det mesta träffa patienterna fysiskt. Och för patienter är det fortfarande självklart att åka till en vårdcentral eller till ett sjukhus.

Möjligheter att jobba hemifrån kan bli en konkurrensfördel i tävlan om att hitta personal, skriver Kenny Ramsell.

Men även inom sjukvården finns det många som kan arbeta på distans och säkert också vill göra det. Vi kan nog förvänta oss att det är en ökande företeelse, inte bara för administratörer, utan även för vårdpersonal. Ett exempel är att många vårdinrättningar prioriterar telefonrådgivning så ofta det går. Varför ska inte en sjuksköterska som ger råd på telefon kunna sitta hemma och jobba?

Med tanke på att det ofta är svårt att rekrytera vårdpersonal kan vi räkna med att möjligheter att jobba hemifrån blir en konkurrensfördel i tävlan om att hitta personal.

Här är tre viktiga saker att tänka på för vårdinrättningar som vill satsa på att erbjuda distansarbete.

1. Verktygen avgör

Effektiv kommunikation bidrar till högre effektivitet, trivsammare arbetskultur och kanske framför allt till gladare och mer engagerad personal. Chanserna att anställda stannar ökar garanterat om de upplever att kommunikationen fungerar bra på deras arbetsplatser. Det gäller även för personer som jobbar hemifrån. Att missa viktig information och hamna utanför både sociala och yrkesmässiga samtal bidrar inte till trivsel.

Det här ställer krav på applikationer och tjänster för digital kommunikation. De måste vara snabba, smidiga att använda och personer som behöver nås måste vara tillgängliga, liksom viktig information. Tjänster som Microsoft Teams, Slack och Zoom är en bra start och det gäller även för kommunikation med patienter. Det krävs även nya rutiner och processer, så att information delas i kanaler som är tillgängliga för alla.

2. Oberoende av kanal

Unified Communications (UC) innebär möjlighet att kommunicera oberoende av kanal, tjänst, applikation och klientenhet (dator, smartmobil, surfplatta). Ett realistiskt exempel är att kunna inleda en konversation i en videotjänst, för att kunna fortsätta den sömlöst via telefon. Ett annat exempel är att deltagare i digitala möten använder använder olika klientenheter.

Ett praktiskt exempel är att en person som jobbar hemifrån kan byta från dator till smartmobil när han, eller hon, måste åka i väg någonstans, och fortfarande delta i ett möte. Välj lösningar som erbjuder de här möjligheterna och även ändamålsenlig kapacitet och prestanda.

3. Hårdvara som duger

Lätta och smidiga bärbara PC för personal som behöver bära dem mellan arbetsplatser och hemmen borde vara en självklarhet. Liksom bra skärmar, ljudkomponenter och säkerhetsfunktioner. Ett exempel på det senare är biometriska lösningar som fingeravtryck för inloggning. Klientenheter som krånglar och inte räcker till tar snabbt död på kommunikationen för distansarbetare.

Återkommande personalkriser inom sjukvården ställer krav på att ledningar tänker till och inte låter gamla vanor utgöra hinder för de moderna lösningar som faktiskt finns tillgängliga. Allra viktigast är dock att alltid prioritera effektiv kommunikation.

Kenni Ramsell, Dynabook

Hämtar fler artiklar
Till startsidan