Sedan årsskiftet har medarbetarna i Aleris team ASIH Haninge Väst använt ett digitalt arbetsverktyg för att hålla koll på sina patienter som får avancerad sjukvård i hemmet.
Uppkopplade patienter bidrar till en bättre vård
Digitalisering
Uppkopplade patienter gör det lättare att göra skillnad. Det visar erfarenheterna av den app som Aleris använder för patienter som får avancerad sjukvård i hemmet. ”De faktiska besöken hos patienten känns mer meningsfulla” konstaterar en av sjuksköterskorna som använder appen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
I appen lämnar patienterna olika värden och kommunicerar med ASIH-teamet via chatt eller video. Patienterna kan använda appen för att till exempel mäta blodtryck, vikt och syresättning. Mätvärdena övervakas sedan via en digital plattform hos Aleris.
Sedan projektet startade har det både utökats och utvärderats. I dag använder 90 procent av patienterna som får avancerad hemsjukvård appen.
Mer tid för patienterna
Att ha en app som stöd i arbetet har bara fördelar – för både patienter och personal. Aleris utvärdering av appen visar att den bidrar till mindre stress, ökad tillgänglighet och mer tid för patienterna.
Tack vare att patienterna mäter sina egna vitalparametrar och svarar på ett frågeformulär där de skattar olika symtom kan personalen lättare fokusera på det som är viktigt för patienten när de kommer på hembesök.
Det behöver inte alltid vara fysiska symtom som besvärar mest utan det kan vara oro och ångest, eller att de behöver prata med en medmänniska, konstaterar Johan Tjärnbro som arbetar som sjuksköterska.
– De faktiska besöken hos patienten känns mer meningsfulla. Jag upplever att jag lättare kan snappa upp vad patienten och anhöriga tycker är viktigt, säger han.
Upplever en ökad tillgänglighet
Det digitala verktyget gör det även lättare att övervaka patienter med ett försämrat mående. Vid behov kan patienterna skicka in viktiga mätvärden ofta. Värden som ligger utanför normala gränsvärden, eller inte kommer in, genererar ett larm.
Utvärderingar visar dessutom att patienterna upplever en ökad tillgänglighet och delaktighet med det digitala verktyget. Förutom att ringa kan de även använda sig av appens meddelandefunktion i kontakter med vården.
Fler ska börja använda appen
I början var det framför allt sjuksköterskor och läkare som använde verktyget. Framöver kommer dock alla medarbetare i det multiprofessionella teamet att använda appen. Projektet ska också utvidgas till att även omfatta patienterna i Nynäshamn.
ASIH är ett alternativ till att vara inlagd på sjukhus och innebär att patienten får lika teknisk avancerad vård hemma som på sjukhuset. Vanliga diagnoser är cancer, hjärtsvikt, kol, neurologiska sjukdomar och infektioner.