Region Skåne arbetar sedan många år tillbaka både regionalt och nationellt för att på olika sätt förbättra tillgängligheten för invånare som söker vård eller väntar på behandling. Den nya vårdlotsen är en viktig del i detta arbete.
Vårdlots hjälper patienterna att förstå vårdgarantin
Patientfokus Vilka regler gäller kring vårdgarantin och hur långa är väntetiderna? För att bättre kunna hjälpa de som väntar på vård eller behandling har Region Skåne nu öppnat ett vårdlotskansli som ger vägledning i vårdgarantifrågor.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Tydlig kontaktväg
Tanken är att vårdlotskansliet ska vara en tydlig kontaktväg in för alla invånare, både regionalt och nationellt. Här kan man få hjälp med information och kontaktvägar för att få svar på sina frågor som rör vårdgarantin.
– Att behöva ta kontakt med flera olika instanser i Region Skåne kan upplevas som svårt när man är patient eller anhörig. Här ser vi att vårdlotskansliet kan vara till stor hjälp för invånaren att hitta rätt när man har frågor som rör vårdgarantin, säger Jörgen Wenner, biträdande hälso- och sjukvårdsdirektör i en kommentar.
Delaktig i nationell vårdförmedning
När det handlar om specifika frågor kring besök eller behandling, som aktuell väntetid eller medicinsk bedömning, ska man däremot först och främst vända sig till sin mottagning.
Vårdlotskansliet kommer också att vara delaktiga i Socialstyrelsen och E-hälsomyndighetens arbete för att ta fram en nationell vårdförmedling och plan för ett nationellt vårdsökssystem.