Psykiatriska avdelningen i Skellefteå jobbar på flera fronter för att fånga upp patienternas perspektiv och förbättringsförslag. Patienterna är bland annat involverade i den årliga verksamhetsplaneringen.
Bättre resultat när patienterna blir involverade i vården
Patientfokus Värdet av att patienten blir sedd och hörd ska inte underskattas. Psykiatriska avdelningen i Skellefteå har förbättrat sina resultat i den nationella patientenkäten – tack vare en medveten satsning på att involvera och ta in patienternas insikter i utvecklingen av verksamheten.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Under hela året finns också patientforum ute på avdelningarna. De som är inlagda får då träffas tillsammans med personal från psykiatrin och en representant från brukarföreningen Hjärnkoll. Personalgruppen får sedan ta del av det som kommer upp på patientforumet.
Får lufta det mesta
– Där får de lufta allt utom sin egen medicinska behandling för att prata högt och lågt. Där fokus ligger på frågan ”Vad är viktigt för dig”, säger Fredrik Renberg, verksamhetschef för psykiatriska kliniken i Skellefteå.
Att patienterna blir sedda och involverade i sin egen vård bekräftar även den nationella patientenkäten. Här kan man se en tydlig förbättring inom alla områden. Även de där man inte lagt särskilt stort fokus i förbättringsarbetet.
– Jag ser ingen annan förklaring än att det beror på att vi får patienter att bli sedda involverade i sin egen vård, säger Fredrik Renberg.
Rätt väg att gå
Brukarföreningen Hjärnkoll i Västerbotten, som har nära kontakt med patienter inom psykiatrin, delar bilden av att arbetet med att involvera patienterna har betydelse.
– Jag tycker det här är helt rätt väg att gå. Det stärker hela ledet från patienten upp till politikernivå om vad som efterfrågas, kommenterar Britt-Marie ”Brittis” Malm som representerar patienterna genom Hjärnkoll.