Vinnaren av Gyllene Äpplet: ”Det ska vara lätt att göra rätt”

Ledarskap Närvarande, delaktig och alltid redo för förbättringar. För Annika Dunvall handlar ledarskap om att vara en drivande kraft som sporrar verksamheten att hela tiden bli lite bättre. Nu har Region Stockholm uppmärksammat hennes ledarskap genom utmärkelsen Gyllene Äpplet.

Vinnaren av Gyllene Äpplet: ”Det ska vara lätt att göra rätt”
Annika Dunvall prisas för sitt ledarskap. Foto: Carin Wesström, Danderyds sjukhus

Annika Dunvall är vårdenhetschef på neurologkliniken på Danderyds sjukhus. Hit kommer patienter med neurologiska sjukdomar som epilepsi, parkinson eller MS för att få behandling, men även för att få stöd och hjälp att lära sig leva med sin sjukdom i vardagen.

– Många patienter följer vi under många år. Vi möter dem ibland i unga år och kan följa dem genom livets olika skeden, när de pluggar, gifter sig, får barn eller separerar. Den stora utmaningen för oss är den stora mängden patienter – behovet av vård är i det närmaste omättligt, berättar hon.

Strävar efter att hela tiden bli lite bättre

Annika Dunvall har arbetat i ledarfunktioner i nästan hela sitt arbetsliv. Att vara chef och ledare verkar också vara något som hon trivs väldigt bra med.

– Jag tycker det är roligt att leda och utveckla arbetet och har egentligen aldrig tänkt på ledarskap som något speciellt. Min drivkraft är att det ska bli så bra som möjligt för både patienter och anhöriga, men även för medarbetarna. De ska kunna ge en bra vård och även ha en bra arbetsmiljö, säger hon.

Förändring och utveckling är inget hon backar för, snarare tvärtom. Hon konstaterar att det hela tiden går att göra saker lite bättre, att utveckla rutiner och arbetssätt så att de blir smidigare och enklare, för både medarbetare och verksamheten i stort.

– Det ska vara lätt att göra rätt. Vi ska naturligtvis följa ramar och regler men det ska inte vara onödigt krångligt, förklarar hon.

Hav vuxit snabbt

Annika Dunvall är idag chef för en arbetsgrupp på cirka 25 medarbetare som består av sjuksköterskor, undersköterskor, kuratorer och sekreterare. Under de senaste åren har verksamheten genomgått stora förändringar som påfrestat både personal och lokaler. Mottagningen har nämligen vuxit snabbt, både i antal patienter och medarbetare. På tio år har antalet patientbesök per år ökat femfaldigt.

Redan innan pandemin drev Annika Dunvall frågan om nya, mer ändamålsenliga lokaler – något som precis blivit verklighet.

– Det har varit tufft för oss, inte minst under byggtiden då vi evakuerades till andra lokaler som inte alls var anpassade för vår verksamhet. Men de nya lokalerna har verkligen inneburit en nytändning. Alla är otroligt glada över hur bra det har blivit, berättar hon.

Viktigt att vara närvarande

De nya lokalerna är större och mer anpassade för den typ av vård de bedriver. Dessutom har de avskilda ytor för allt administrativt arbete – något som är viktigt både ur ett hygienperspektiv och för patientsäkerheten.

Något som utmärker Annika Dunvalls ledarstil är att hon är delaktig och närvarande i sina medarbetares vardag. Hon är till exempel alltid klädd i sjukhuskläder och försöker vara med i det dagliga arbetet, sätta en nål eller hjälpa till där det behövs. Under sommarsemestrar, jul och andra perioder när det behövs går hon gärna in och jobbar kliniskt – allt för att hålla kontakten med den verklighet hon leder.

Dessutom är hon noga med att alltid vara på plats och hålla dörren öppen för den som vill prata med henne.

– Jag tror att det är viktigt att som chef vara där, lyssna och vara delaktig i det som pågår. Det ger mig insikt i vad som behöver utvecklas och hur vi hela tiden kan göra saker bättre, berättar Annika Dunvall.

Häftigt att se resultaten

Hon konstaterar att vården ständigt är under förändring. Det kommer ständigt nya riktlinjer och regelverk att förhålla sig till, liksom nya kliniska rön och verktyg. Det kräver ett förhållningssätt där man aldrig slår sig till ro och är nöjd, utan hela tiden fortsätter att utvecklas.

Digitaliseringen är ett område som hon personligen ser stora möjligheter med.

– Vi var tidigt ute med att införa e-kallelser och det är häftigt att se vilka resultat det gav. Det sparar tid, vi sparar också pengar och miljö när vi inte behöver skicka ut fysiska brev till patienterna. Dessutom blir det säkrare – vi vet att kallelsen kommer fram i tid till patienten.

Extra draghjälp i arbetet

Nyligen fick Annika Dunvall ta emot Region Stockholms utmärkelse Gyllene Äpplet för sitt ledarskap. Och det var hennes medarbetare som nominerat henne.

– Det känns jätteroligt, jag blev otroligt glad när jag fick veta att jag var nominerad. Och att sedan vinna, det har varit en otrolig egoboost, berättar hon.

Att få den bekräftelsen från medarbetarna är värdefull, samtidigt konstaterar hon att de gör jobbet tillsammans.

– Jag har ett bra gäng bakom mig som vill otroligt mycket. Vi gör det här jobbet tillsammans och då är det inte så svårt att vara chef, konstaterar hon.

Nu hoppas hon att priset ska ge henne möjlighet att driva igenom fler av sina idéer.

– Jag hoppas att detta ska ge mig extra draghjälp i mitt arbete, att jag ska få mer gehör för mina idéer och att jag får möjlighet att prioritera de saker som jag tycker är viktigt och som jag ser stora vinster med, både för patienterna och för verksamheten. Förändring är något som man aldrig blir klar med, konstaterar hon.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan