”Att arbeta med kvalitet lönar sig”

Peter Mangell är årets vinnare av Capio Awards pris för kvalitet. Hans arbete med förbättra verksamheten har bidragit till att deras kvalitetstatistik för kolorektalcancer är bland det bästa i Sverige.

”Att arbeta med kvalitet lönar sig”
Peter Mangell prisas för sitt kvalitetsarbete. Från vänster Minna Lönnstedt, verksamhetschef på Kirurg- och Onkologkliniken och Gustaf Storm, vd på Capio S:t Görans Sjukhus. Foto: Capio S:t Görans Sjukhus.

När Capio tidigare i höst delade ut sin egen utmärkelse för kvalitet gick det till överläkare Peter Magnell. Han jobbar som kirurg på Capio S:t Görans Sjukhus i Stockholm.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– Det känns glädjande och man blir lite stolt över att få ta emot det här priset. Det jag vill betona är att det här priset inte bara går till mig utan till ett team och det är hela kolorektal-teamets arbete som avgör om vi hjälpt patienten. Alla är med och bidrar och för mig är priset ett kvitto på att alla som jobbar med kolorektal-cancer hos oss drar sitt strå till stacken, säger Peter Magnell i en intervju i samband med priset.

Hög kvalitet förutsättning för hög produktion

Kvalitetsarbetet är också något han brinner för. Han konstaterar att hög kvalitet är en förutsättning för hög produktion eftersom det kräver både tid och arbete att åtgärda fel i efterhand. Han hoppas nu att priset kan inspirera fler att jobba med kvalitet.

– Priset ger stimulans att fortsätta satsa på kvalitet och inspirera fler att jobba med kvalitet. Det visar att det lönar sig, berättar han.

Kvalitet i tre nivåer

Peter Magnell förklarar att han och hans team jobbar med kvalitetsuppföljning på tre nivåer:

  • Nationella kvalitetsregistret. Ger insikt om hur man ligger till i jämförelse med andra på både nationell och internationell nivå.
  • Kvalitetsuppföljning på lokal nivå. Bidrar till lärande och ständiga förbättringar.
  • Kvalitetsutveckling på individnivå.

– För mig som kirurg och enskild operatör så handlar det om att operationen ska vara framgångsrik och att patienten ska uppleva sig väl och respektfullt omhändertagen. Den här kvaliteten kan vara svår att mäta i siffror, även om det finns patientstyrda kvalitetsmätningar, säger Peter Mangell.

Positiv utveckling på kvalitetsområdet

Peter Magnell konstaterar att kvalitet alltid har varit viktigt i verksamheten, men att det numera även är frågor som både patienter och beställare är mer medvetna om.

– Kraven på transparens ökar och man kräver av oss att vi ska vidta åtgärder för att justera sådant som blivit fel. Det är en väldigt positiv utveckling, säger Peter Magnell.

Ur motiveringen:

Överläkare Peter Mangell driver kvalitetsresultat med en hög kvalitet för patienter som behöver cancerkirurgi vid kolo-rektalcancer. Hela sektionen för kolo-rektalkirurgi ligger bland de högsta i Sveriges kvalitetsresultat i INCA (cancerregister).

Peter involverar alltid patienten direkt vid aktuell diagnos, ger muntlig och skriftlig information, har fantastiska kvalitetsresultat kirurgiskt och opererar i robot för att minska ingreppets storlek med korta vårdtider.

Peter bidrar till att sektionen regelbundet följer upp sina resultat, CROM/PROM/PREM och vill ständigt bli bättre. Han är öppen att i ett lärandesyfte och kulturbärare genom att prata om misstag, patienternas input och även det som är svårt”.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan