Därför kan generativ AI hjälpa patienter till snabbare vård

Debatt Generativ AI kan inte ersätta läkaren. Men det är ett verktyg som kan frigöra tid för läkaren, öka vårdkvaliteten och bidra till att patienter snabbare får den vård de behöver. Det skriver Stefan Markovski, Skandinavienchef på Intersystems, i en debattartikel.

Därför kan generativ AI hjälpa patienter till snabbare vård
Generativ AI är intressant för hälso- och sjukvården, konstaterar Stefan Markovski. Foto: Adobe Stock och Intersystems.

Ingen läkare och knappast någon patient skulle lita på att Chat GPT skulle kunna bedöma behovet av behovet en axeloperation. Men nya lösningar som innebär att tjänster för generativ AI kan förstärkas med mer specialiserade tjänster är på väg att förändra läget.

Dessa lösningar har redan börjat rullas ut i olika länder globalt och här har Norden en möjlighet att ta efter.

Nytt begrepp på ingång

Lagom tills vi börjar lära oss vad generativ AI och stora språkmodeller är, är det dags för ett nytt begrepp. På engelska pratar man om retrieval-augmented generation. En direkt översättning till svenska känns meningslös. Låt oss istället prata om förstärkt generativ AI, tills någon smart person kommer på ett bättre alternativ.

Principiellt är det ganska enkelt. Det handlar om att en lösning för generativ AI som använder stora språkmodeller, som Chat GPT, får hjälp av andra tjänster som bidrar med detaljerad information om specifika områden.

En vanligt liknelse är att tänka att domaren i en rättegång är AI-tjänsten, medan assistenterna som springer till biblioteket och letar information om prejudikat är förstärkt generativ AI – eller retrieval-augmented generation, för att använda det etablerade begreppet.

Samla in detaljerad information

Varför är det här intressant för hälso- och sjukvården? Jo, för att vårdinsatser ofta handlar om väldigt detaljerad information och kunskap inom smala områden. Och, kanske framför allt, för att den information som finns i en patients journal ofta är av avgörande betydelse när man gör en bedöming.

En tjänst för generativ AI kan dra nytta av andra tjänster som är specialiserade på att hämta information från journaler, om tolkning av röntgenbilder, om analyser av blodvärden, och så vidare.

Det är samma utveckling som för alla andra typer av system, genom alla tider. När en ny kategori system dyker upp används de vanligtvis var för sig. Men med tiden integreras de med andra system (program, applikationer, tjänster, plattformar).

Det är därför IT är så komplext idag. Det finns en stor flora av lösningar som är sammankopplade med varandra.

Generativ AI effektiviserar arbetet för läkaren

Dagens populära AI-tjänster skulle ge generella och troligtvis intetsägande svar på en fråga som ”behöver jag operera min axel?”. En tjänst för förstärkt generativ AI kan däremot ge ett mer underbyggt svar.

Det innebär inte att tjänsten ska ersätta en läkare. Men den kan komplettera läkare så att de får tid att göra mer. Den stora vinsten på kort sikt är att göra inledande gallringar snabbare och mer effektivt.

Det innebär att läkare får mer tid för avancerade arbetsuppgifter och förhoppningsvis högre vårdkvalitet.

Är redan på gång

Det är självklart viktigt att ta höjd för att undvika missbedömningar, därav läkares behov att kvalitetssäkra och aldrig helt lämna över uppgiften till AI. Men om det svar som tjänsten kommer fram till är otvetydigt så innebär det att en patient snabbare kan få den vård som behövs.

Denna typ av lösningar har redan börjat rulla ut i världen och Sverige har möjlighet att ta efter i rätt steg. Interoperabilitet, enhetlig datahantering och standardiserade datamodeller blir dock återigen förutsättningar för att lyckas.

Stefan Markovski, Skandinavienchef på Intersystems

Hämtar fler artiklar
Till startsidan