Vårdgivaren Wemind öppnar nu upp för fler digitala kontaktvägar för sina patienter. Sedan tidigare arbetar verksamheterna med digitala möten, men tar nu nästa steg.
Tillsammans med kommunikationsplattformen Doctrin implementerar de så kallade asynkrona kommunikationsvägar. Det innebär att patienten kan kommunicera med sin vårdgivare utan att kommunikationen sker i realtid, via exempelvis en chatt.
Verktyg för tillgänglighet
– Det här arbetet är en viktig pusselbit i att bygga en mer hållbar psykiatrisk vård, där vi kan ha tätare kontakter och agera snabbare vid behov. Digitaliseringen är inte ett mål i sig, utan snarare ett verktyg för att systematiskt tillgängliggöra oss. Sedan är det viktigt att understryka att digitala vårdkontakter inte passar alla patienter inom psykiatrin – men många, säger Paul Howard, affärsutvecklingschef på Wemind i en presskommentar.
Wemind förklarar att psykiatriska problem och funktionsnedsättningar kan göra det svårt att hålla tider och följa en vårdplan. Därför är det viktigt med en vårdprocess med hög digital tillgänglighet för patienten under hela behandlingen. Även när patienten inte är på plats.
Digitala kommunikationsvägar innebär att patienter kan kommunicera med sin behandlare på ett både enklare och mer flexibeltsätt. Det asynkrona arbetssättet bidrar på så vis till ökad tillgänglighet, mer förberedda besök och högre kvalitet i vårdmötet.
Fler får vård, snabbare
Anna-Karin Edstedt Bonamy, VD på Doctrin, poängterar att effektiv kommunikation med patienter är viktigt för att fler patienter ska få den vård de behöver, snabbare.
– Det ska bli spännande att se hur vi med Doctrins teknik och Weminds kompetenta team ytterligare kan öka tillgängligheten och se till att fler patienter kan få vård, säger hon i en presskommentar.
Wemind är en privat vårdgivare inom psykiatri med 14 psykiatriska mottagningar runtom i landet. Idag ansvarar de för delar av öppenvårdspsykiatrin i tre regioner: Region Stockholm, Region Skåne och Västra Götalandsregionen.