Enheten Kost vid Landstinget i Västmanland har vunnit utmärkelsen Quality innovation of the year för sitt arbete med sin patientmatsprocess. Tidigare i år vann de även Götapriset för bästa utvecklingsprojekt.
Framtidens patientmat vinner innovationspris
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det känns fantastiskt roligt att vi fått så mycket uppmärksamhet, berättar Marcus Jonasson, verksamhetschef för Kost på Västmanlands sjukhus i Västerås.
För drygt ett år sedan lanserade Kost ett helt nytt system för patientmat. Den gamla fyrarättersmenyn slopades och istället får patienterna välja från en à la carte meny med totalt 28 olika rätter. Hemligheten ligger i själva förpackningen av maten. Genom att förpacka maten i modifierad atmosfär förlängs hållbarheten från tre dagar till fyra veckor. Det innebär att köket kan öka antalet alternativ per dag, samtidigt som produktionen av maten har blivit mycket effektivare.
– Tidigare lagade vi mat sex dagar i veckan, numera lagar vi mat fyra dagar per vecka. För köket har det blivit mycket lugnare, eftersom det här sättet att jobba innebär att vi inte behöver ta hänsyn till toppar och dalar under veckan.
Men den nya menyn har inte bara ökat valfriheten. I det index som sjukhuset använder för att mäta hur nöjda patienterna är med matens smak och utseende har andelen nöjda patienter ökat med hela 15 enheter. Dessutom har matsvinnet minskat från 25 procent till 4 procent. För sjukhuset har kostnaderna för patientmaten minskat med drygt 6 miljoner kronor per år.
– Till sommaren kommer vi att utöka vår meny till 40 rätter. Min förhoppning är att vi ska kunna utöka och leverera till exempelvis äldreboenden i någon kommun. Systemet vi använder förenklar transporter och är en bra lösning för att servera mat i mindre boenden där det idag är för dyrt att laga mat själv.
Fakta Quality innovation of the year
Utmärkelsen delas ut till organisationer som presenterat innovativa lösningar med tydlig koppling till medveten systematik i sitt arbete, med utgångspunkt från ett klart identifierat kundbehov. Årets vinnare blev förutom Landstinget Västmanland även Volvo Car Customer Service och Halmstads Fastighets AB. De tre går nu vidare till den internationella finalen i Tallin den 27 januari. Quality innovation of the year har delats ut i Sverige sedan 2011. Bakom utmärkelsen står kvalitetsinstituten i ett flertal europeiska länder, i Sverige är det Institutet för Kvalitetsutveckling, SIQ.