Livet sätts på paus i väntan på vård

Patientupplevelse Långa sjukskrivningar, social isolering och försämrad fysisk och psykisk hälsa präglar patienters tillvaro när de väntar på operation eller annan vård. Det visar en ny rapport från Patientnämnderna i Västra Götalandsregionen.

Livet sätts på paus i väntan på vård
Bristande information och ovisshet gör att patienter känner frustration, oro och förtvivlan. Foto: Adobe Stock

Väntetiderna till operation eller annan behandling är delvis långa i Västra Götalandsregionen. Trots vårdgarantin väntade cirka 40 procent av patienterna längre än 90 dagar på en operation eller åtgärd under förra året.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Patientnämndens kansli i Västra Götalandsregionen har nu tittat närmare på hur patienterna upplever sin situation i väntan på operation.

Sammanställer patienternas synpunkter

I rapporten “Väntan på vård” har de sammanställt de klagomål som kommit in till patientnämnderna.

Analysen visar att bristen på information och svårigheter att komma i kontakt med vårdgivaren för att ställa sina frågor är en bidragande orsak till att väntetiden känns lång. Bristande information och ovisshet gör att patienterna känner både frustration, oro och förtvivlan.

Rapporten beskriver hur patienter upplever att livet sätts på paus när de väntar på vård. Långa sjukskrivningar med social isolering och försämrad hälsa påverkar dessutom livskvaliteten negativt.

Bidrar till ökad vårdkonsumtion

Men de långa väntetiderna medför inte bara ett lidande för de utsatta patienterna. De bidrar dessutom till en ökad vårdkonsumtion, vilket i sin tur påverkar vårdens redan ansträngda situation. Upprepade kontakter med vårdgivare är tids- och energikrävande för både patienter och vården.

Resultaten från rapporten är ett viktigt underlag för fortsatt förbättringsarbete.

– Patienternas röster är viktiga eftersom de bidrar till kvalitetsutveckling av vården. Vi återkopplar kontinuerligt vårt arbete till verksamheterna genom både dialog och våra rapporter, vilket ger dem möjlighet att förbättra sin verksamhet, säger Susanne Tedsjö, förvaltningschef för Patientnämndernas kansli.

Bygger på 108 klagomål

Rapporten bygger på 108 inkomna klagomål till Patientnämnden som kom in till patientnämndernas kansli mellan juli 2022 och juni 2023.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan