Första veckan i september lanserade Region Skåne en digital ungdomsmottagning, UM Skåne online, som nås både via en app och webben. Där kan ungdomar möta sjuksköterskor, barnmorskor och kuratorer i videosamtal. Elisabeth Liljerehn, verksamhetsutvecklare för ungdomsmottagningen Skåne, berättar att det redan har börjat komma in samtal.
Ny app ska få fler ungdomar att söka till ungdomsmottagningen
Första veckan i september lanserade Region Skåne en digital ungdomsmottagning, UM Skåne online.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Måndagen då vi öppnade ringde inte någon. Men därefter har vi haft en successiv ökning av inkommande samtal.
Vad är bakgrunden till satsningen?
– Efter SKL:s och regeringens överenskommelse om satsning på ungdomsmottagningar hade vi 2016 hade en workshop om vilka förbättringsområden som skulle bidra till att nå fler ungdomar. Innovation Skåne och vår kommunikatör har även intervjuat ungdomar om förbättringsområden och för dem är det självklart att kunna nå oss online. 2016 tog vi fram en vision och när vi 2017 fick mer medel gjorde vi verklighet av målbilden. Vi har tittat noga på alla aspekter och gjort risk- och konsekvensanalyser av arbetsmiljö och patientsäkerhet.
Vad är er framgångsfaktor för att sjösätta projektet?
– Vi har en målgrupp som efterfrågat funktionen och en personalgrupp som ser arbetsmetoden som intressant och angelägen. Vi har också haft en duktig it-konsult, en nödvändighet för att införa nya system.
Vad har varit den största utmaningen?
– Säkerhetsaspekten. För att kunna använda tjänsten behöver man ett Bank ID, vilket alla ungdomar idag inte har. De flesta har det från 16 års ålder och det är jämn könsfördelningen. En viktig del i utvärderingen är att titta på vilka åldrar som använder appen och webben för att utvärdera vilka vi når med den säkerhetslösningen.
Hur ska projektet utvärderas?
– Vi utvärderar arbetet i arbetsgruppen var fjortonde dag och det är viktigt att poängtera att vi testar arbetssättet och inte själva it-systemet. Är det här ett bra sätt att nå ungdomar? Hur fungerar det att ge vård och behandling online? Vi kommer att utvärdera vad ungdomarna söker oss för, vilken vård de efterfrågar, var de bor, tid och dag de kontaktar oss, ålder och kön. Men också arbetsmiljön och patientsäkerheten. Processen har varit och är viktig då vi går ut på obruten mark. Tillsammans kommer alla delar att bilda underlag till ett beslut om fortsatt satsning. Det här är en lösning som kan fungera och kan komma att testas och implementeras i andra typer av verksamheter.