Lyssna, ställ rätt frågor, se hela personen och inte bara symtomen.
Rätt telefonfrågor ger kvalitet
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsvård.se premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Det leder till kvalitet i telefonrådgivning, konstaterar Malin Jokiaho och Denise Norsten i sin magisteruppsats på Institutet för hälsovetenskap vid Luleå Tekniska Universitet.
Uppsatsen är en kunskapsöversikt över redan genomförda studier av vad som är kvalitet ur uppringarens perspektiv. Viktiga faktorer som framkommer i alla studierna är att sjuksköterskan som svarar kan kommunicera väl, ställer rätt frågor och tar sig tid, så att den som ringer inte känner att den ”är till besvär”.
För att den vård som ges över telefon ska vara individanpassad är det viktigt för sjuksköterskan att se hela personen och inte enbart symtomen.
Läs hela uppsatsen