Så blir 2025: ”Mötet med patienten är det absolut viktigaste”

Trendspaning Ett nytt journalsystem och en tuff ekonomi överskuggar det mesta under 2025. Men för Helene Ahnlund, utvecklingsledare på Dövblindmottagningen i Lund, är det mötet med patienterna som fortsatt måste ligga högst på agendan – och att jobba för att det personcentrerade arbetssättet kommer in i det nya systemet på ett bra sätt.

Så blir 2025: ”Mötet med patienten är det absolut viktigaste”
Helene Ahnlund är dövblindpedagog och utvecklingsledare för dövblindmottagningen i Lund.

Helene Ahnlund är dövblindpedagog och utvecklingsledare för dövblindmottagningen i Lund. Hon brinner för personcentrerad vård och har tillsammans med sitt team även varit testpilot för det verktyg som Region Skåne tagit fram.

Så här går hennes tankar inför det nya året:

Vad är på gång hos er under det kommande året?

– Nästa år kommer vår verksamhet och hela Region Skåne att ha sitt fokus på övergången till SDV, Skånes digitala vårdsystem, inklusive övergången till ett nytt journalsystem. Det är en stor satsning där Region Skåne ersätter cirka 30 olika system till en gemensam IT-miljö. Det är ett system som spökar och som skapar både oro och förväntan i leden. Systemskiftet är nytt för alla, därför behöver vi alla lära oss att förstå och hantera förändringen ganska så samtidigt.

På vilket sätt är du involverad i det arbetet?

– Själv är jag utsedd att vara så kallad SDV-coach för mina medarbetare och förväntas veta lite före andra och vara till hjälp vid övergången som sker i september för vår mottagning. Jag deltar även i en arbetsgrupp där vi försöker hitta sätt att bibehålla och förstärka det personcentrerade arbetssättet i det nya journalsystemet, vilket är en utmaning.

Vad innebär det nya journalsystemet för ert arbete med personcentrerad vård?

– Journalsystemet i SDV började designas redan innan personcentrerad vård vunnit genomslag som en självklar värdegrund och förhållningssätt. Därför är det inte självklart var och hur vi dokumenterar viktiga värden i den personcentrerade vården i det nya systemet. Vi behöver se över detta och landa i en gemensam syn för hur vi tydliggör vårt partnerskap med patienten och att patienten är medskapare i sin egen vårdplanering. Hur synliggör vi aspekter som patientens berättelse och delat beslutsfattande i dokumentationen?

– En särskild utmaning blir patienter med omfattande kognitiva och språkliga svårigheter och som saknar förmåga att själva uttrycka önskemål och behov. Då behöver vi fundera extra mycket hur vi möter patienten som en aktiv medskapare i sin egen vård och hur vi journalför processen.

Vilka andra utmaningar ser du just nu?

– Behovet av vård ökar i takt med att befolkningen blir allt äldre. Samtidigt är det färre som jobbar i vården. Ett sätt att både effektivisera och öka vårdens tillgänglighet är digitaliseringen och fler möten på distans. Det här är väldigt tilltalande på många sätt. Men just nu drar en digitaliseringsvåg genom organisationen som också kan riskera att minska just flexibiliteten i vårt sätt att möta behov och önskemål hos enskilda patienter.

Vilka risker ser du med det?

– Jag upplever att vi på nytt söker helhetslösningar som gäller alla istället för att se att varje patient har olika behov av mottagande och bemötande. Lika lite som det är bra att enbart erbjuda fysiska besök på en mottagning, lika illa blir det när ambitionen är att övergå till digital information och vårdbesök på distans. För vår målgrupp, patienter med dövblindhet, leder den digitala omställningen inte självklart till en mer tillgänglig vård. För en del blir det tvärtom.

– Värdegrunden i personcentrerad vård kräver en helt annan flexibilitet från oss som organisation och medarbetare. Lyckas vi däremot att hitta balans i det här och leva upp till ambitionen om att möta patienter utifrån behov och livssituation, då kan det bli väldigt bra.

Vad ligger högst på agendan för dig 2025?

– Att i den här perioden av paradigmskifte kombinerad med begränsade resurser ha kraft och ork att finnas i det kliniska arbetet. Att inte låta de övergripande stora organisationsförändringarna ta över allt fokus. Det lilla måste fortfarande vara det stora i det dagliga arbetet. Mötet med patienterna är det absolut viktigaste för att bibehålla den bästa kvaliteten – och det fokuset får vi inte tappa.

Vad tror du kommer att bli den största snackisen hon hälso- och sjukvården under nästa år?

– För vår verksamhet kommer det vara SDV och budgeten. Både SDV och den dåliga ekonomin överskuggar allt annat. Förhoppningsvis är detta ett omställningsår, en parentes där annat viktigt och mer kliniskt inriktat utvecklingsarbete tillfälligt sätts på paus, för att sedan återupptas 2026. Sen hoppas jag också att ordet balans får ta plats i vårt arbete. Vid förändringar finns det ofta risk för stora pendelrörelser, men så småningom hamnar vi nog i en välfungerande balans.

Ett nytt år är ett tillfälle att summera och dra upp riktlinjerna för det kommande året. I en serie artiklar har vi låtit kvalitetsprofiler dela med sig av sina tankar och utmaningar inför det nya året. Här kan du ta del av fler trendspaningar.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan