Så har Huddingeakuten kapat väntetiderna med en halvtimme

Patientflöden Tack vare nya arbetssätt och ett gemensamt fokus på att förbättra patientflödet har väntetiderna på akutmottagningen i Huddinge minskat rejält. “Det är härligt att se den förbättringen” säger Malin Mörner, verksamhetschef på akutmottagningen.

Så har Huddingeakuten kapat väntetiderna med en halvtimme
Under det senaste året har väntetiderna på akuten i Huddinge minskat stadigt.

Under det senaste året har väntetiderna på akuten i Huddinge minskat stadigt. Första kvartalet 2022 fick var väntetiden till läkarbedömning 102 minuter. Sista kvartalet förra året hade väntetiden minskat med en halvtimme och var nere på 72 minuter.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Malin Mörner

– Det är härligt att se den förbättringen. Vilken kraftsamling! Att vi vågar testa, ändra och hela tiden utvärdera vad vi gör är positivt. Det gör att vi kommer kunna fortsätta förbättra ledtiderna och därmed kvaliteten för patienterna, säger Malin Mörner, verksamhetschef på Medicinsk enhet Akut, Tema Akut och Reparativ medicin.

Hela sjukhuset är engagerad i arbetet

Hon konstaterar att hela sjukhuset omfamnar frågan på ett helt annat sätt än tidigare, vilket också är en viktig förklaring till de goda resultaten.

– Medvetenheten om akutpatienten har ökat på hela sjukhuset. Vi har regelbundna samarbetsmöten över verksamhets- och professionsgränser i syfte att förbättra de akuta patientflödena, säger Malin Mörner.

Dessutom har man gjort en del förändringar i arbetssätten på akuten. Numera sitter exempelvis läkar- och omvårdnadschefer i samma kontor. Det gör det enklare att lösa problem som uppstår i vardagen.

Fler specialister på plats

Huddingeakuten har även satsat på att ha fler specialister på plats under dygnet. Det har bland annat gjort det möjligt att ha en ledningsläkare och -sjuksköterska på plats dygnet runt.

Akutmottagningen använder dessutom ett digitalt verktyg som hjälper till med prioriteringar. Det så kallade Crowdingverktyget tydliggör vilka åtgärder som sätts in när belastningen på akuten når olika nivåer.

– Crowdingverktyget hjälper ledningsteam och avdelningar att hela tiden ligga steget före och sätta in förebyggande åtgärder, säger Malin Mörner.

Hämtar fler artiklar
Till startsidan