För fyra år sedan var väntetiderna till Logopedmottagningen långa. Över 800 barn väntade på att få komma till mottagningen för nybesök. Och väntetiden för en första kontakt var uppe i 24 månader för vissa grupper.
Så har logopeden förbättrat sina flöden – och halverat väntetiderna
Förbättringsarbete Med förbättrade arbetssätt, nya rutiner och ett stort engagemang från hela personalgruppen har Logopedmottagningen på Universitetssjukhuset Örebro halverat väntetiderna för barn med misstänkt språkstörning. ”Vi har kommit en bra bit på väg men är inte i mål ännu” säger logoped och enhetschef Elin Nordin.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Elin Nordin var då ny i rollen som enhetschef på Logopedmottagningen på Universitetssjukhuset Örebro, USÖ. För att komma till rätta med problemen tog hon hjälp av verksamhetsutvecklare som gjorde en genomlysning av vårdflödet.
Ändrat på ordningen
Därefter har de genomfört en rad förbättringar. Bland annat har de jobbat med flödet och i vilken ordning de gör saker. Målet har hela tiden varit att kunna ge tidiga insatser. Till exempel gjorde de alltid språktester på mottagningen först, innan de påbörjade insatser. Men dessa gör man nu bara vid behov.
– När vi träffar de små barnen gör vi nu först en bedömning av information från vårdnadshavare, remittent och förskolepersonal för att kunna påbörja insatsen så tidigt vi kan, förklarar Elin Nordin.
Dessutom får föräldrar råd om stöd och anpassningar i ett tidigare skede. Vårdnadshavare till barn som är mellan 0-6 år kallas bland annat till en föreläsning. Här man får veta mer om barns språkutveckling och vad man kan göra själv som förälder.
– Redan där blir flera hjälpta, konstaterar Elin Nordin. Vi har fått positiv feedback från föräldrar som menar att de fått bra redskap att arbeta med vid föreläsningen.
Halverade väntetider för första besök
Idag är väntetiden nere på 12 månader till första besök för barn från 7 år och uppåt. För barn mellan 0-6 år har tiden minskat från 21 till 8 månader till första behandlingsinsats.
För de äldre barnen kan väntetiden fortfarande upplevas som lång, trots att den är halverad. Därför får vårdnadshavarna ett brev med råd om att de kan besöka FunkaForum på hjälpmedelscentralen när de får bekräftelse på att remissen har tagits emot. Här kan de få tips om appar och stödverktyg som kan vara till hjälp i vardagen.
Bakom den halverade väntetiden ligger ett stort arbete som involverat hela personalgruppen, konstaterar Elin Nordin. Dessutom har de utökat bemanningen med tre logopedtjänster.
– Personalen ska ha en stor eloge för arbetet, hur de har prioriterat och orkat hålla i, det är där som förändringen sker varje dag. Jag tror också att många känner att det har blivit roligare att jobba, en bättre arbetsmiljö där man har möjlighet att ge insatser när de behövs.